Khamis, 31 Januari 2013

SIAPA DIA? #1

Assalamualaikum..

Korang kenal orang ini..


wajah budak kecil yang mengundang "kebencian"..

Ya..inilah pelakon Anakku Sazali...

Generasi muda sekarang mungkin ada yang tidak mengenali watak ini, melainkan mereka pernah menonton atau peminat filem-filem P.Ramlee. Inilah dia Tony Castello atau nama Islamnya, Mohd Nor Abdullah.

Berasal dari Filipina dan menetap di Singapura. Dan hasil lakonannya beliau dalam Anakku Sazali, beliau telah menerima Anugerah  Pelakon Kanak-kanak Terbaik di Filem Festival Asia Pasifik di Tokyo,Jepun pada tahun 1957.

Beliau meninggal dunia pada usia 64 tahun ( 13 Disember 2010)  dan di kebumikan di tanah perkuburan Pusara Abadi, Chua Chu Kang, Singapura.


13 Julai 1946 - 13 Disember 2010
Al-Fatihah..semoga rohnya dicucuri rahmat..

16 ulasan:

  1. Kakak org lama juga tapi sebab kakak ni jenis tak ambil tahu so tak kenal juga.. tapi cerita P Ramlee ini kakak tahu.

    BalasPadam
  2. memang benci dan sakit hati dengan watak sazali itu..huh!!!!!!!!
    al fatihah..moga arwah berada bersama kekasih2 Allah di SANA

    BalasPadam
  3. Nisah suke tengok cite Anakku Sazali, buat pengajaran buat masa akan datang :) tapi setiap kali tgk mesti tertumpu kat P. Ramlee je..

    BalasPadam
  4. salam... hi salam anum tertarik ngan entry powerbank
    leh x belikan utk anum
    email anum plz
    satanic.soap@gmail.com

    BalasPadam
  5. nama x islam ye yg biasa kita dengar..

    BalasPadam
  6. akak suke citer nie
    dia masa kecik cute kan
    x sangka dia nie bukan islam dulu ;)

    BalasPadam
  7. Oooooo..baru saya tahu fakta ni...pernah la jugak tgk filem Anakku Sazali tu

    BalasPadam
  8. kenal...citer P Ramlee x lapuk ditelan zaman...suka tgok...oh dah meninggal rupanya dia...

    BalasPadam
  9. tetiba teringat cerita tu pulak.. Semoga arwah di tempatkan di kalangan orang2 yg beriman..

    BalasPadam
  10. Suka ceritanya... orgnya xpernah tgk pun...
    Al Fatihah buat arwah..

    BalasPadam
  11. oic....nie lah budak sombong ala samseng anakku sazali tu ye...... sampai sekarang remy masih teringat kenakalan dia dlm filem tu.....

    BalasPadam
  12. Yaaa Sazali ni la yang sorokkan warna si Rokiah pastu buntingkan Rokiah pula. Huhhh jahat Sazali tu.

    Alfatihah buat arwah...

    BalasPadam
  13. salam kak..
    yg ni cma tak kenal sapa..
    lps akak gtau baru tau...

    alfatihah...

    BalasPadam
  14. assalamualaikum pen biru...al-fatihah...;(

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...