Sabtu, 19 Januari 2019

HANTU PULUT

Assalamualaikum.

Hantu pulut? Ya..aku lah hantu pulut..sebab aku suka makan pulut. Tapi pulut berlauk aje. Tak kisahlah pulut sambal ke.. pulut ikan masin ke..pulut ayam..pulut tanak..pulut kukus.. pulut kuning..semua aku bedal.

Bagi orang utara, pulut biasanya dimakan dengan nyiur kukur dan ikan kering atau ikan masin. Tapi aku suka ikan rebus yang digoreng.

Suami aku pulak orang jawa. Kali pertama aku jamu pulut ikan masin..terkebil-kebil mata dia tengok. Tak reti nak makan katanya sebab biasanya dia makan dengan sambal bilis..gituuuu..

So, tiap kali nak makan pulut, untuk dia mesti aku buatkan sambal bilis. Sedar tak sedar..baru perasan kat IG aku banyak betul gambar pulut.









Banyak-banyak pulut yang paling terkesan dihati..yang inilah.. 4 hari di kota Bangkok tak jumpa muslim restoran..hari-hari aku belasah pulut ayam pakcik melayu ni. Sedap sangat tu tak laa..tapi dah lapar punya pasal..hentam sajalah!

Jumaat, 18 Januari 2019

WADAI KEPENG RONA RONI

Assalamualaikum..

Harini aku buat Wadai Kepeng. Makanan orang banjar. Mak aku keturunan banjar. Arwah moyang aku(emak kepada ayah mak aku) asalnya dari Pulau Laut, Kalimantan. Arwah moyang yang aku panggil nenek meninggal pada usia 100tahun lebih, pada waktu tu aku baru darjah 2..Arwah nenek datang ke Tanah Melayu masa masih bayi.. bapak nenek bawak lari nenek sekeluarga dari dibunuh Belanda yang cuba merampas kuasa di Pulau Laut (Pulo Laut dalam bahasa Indon)..datuk kepada bapak nenek aku ada keturunan raja di pulau laut.. dan aku pernah cerita kat sini dulu..➡️ SALASILAH KETURUNANKU ok..dah melalut cerita makan ke cerita sejarah pulak dah..

Berbalik kepada resepi..resepi ni aku amat menderhaka..boleh ikut..boleh tiru..tapi tak boleh komplen ye..

Bahan-bahan;
1/2 kg tepung pulut
Secubit garam
Air secukupnya untuk menguli
Pewarna jika nak menderhaka macam aku.

1liter santan
1 ketul gula melaka atau 1 cawan gula merah
2-3 helai daun pandan disimpul

Cara-cara;
1. Uli tepung dengan air dan garam sampailah tepung tak melekat ditangan. Bentukkan bulat-bulat dan picit ditengah.. susun dalam tray dulu
**untuk resepi derhaka aku, aku agihkan tepung kepada 4 dan 3 bahagian aku letak pewarna..1 lagi biarkan putih..derhaka tak aku?? Derhaka kan?**
2. Cairkan gula melaka/gula merah.
3. Dalam periuk lain, masukkan santan, sedikit air kalau santan terlalu pekat, kacau dengan api sederhana dan masukkan air gula ,daun pandan da  secubit garam. Kalau kurang manis, boleh je tambah gula.
4. Bila dah didih masukkan wadai yang dah picit tadi. Wadai yang timbul tu kiranya dah masak lah.. siap!


Inilah wadai kepeng aku. Wadai kepeng biasa warna putih je...kalau arwah nenek masih ada..kompom dia nangis tengok cicit dia menderhaka teruk macamni.. huhu

Khamis, 17 Januari 2019

SPAGHETTI MEATBALL CARBONARA

Assalamualaikum..

Next...resepi western pulak harini. Sedia maklumlah ..bila nak buat menu ala-ala mat saleh ni, bajet memang tinggi, lebih-lebih lagi yang melibatkan penggunaan cheese. Cara nak buat mudah aje..

Suami aku tak suka makan diluar..so secara rasminya aku pun dilantik menjadi chef kat rumah ni. Sedap ke tidak, belakang cerita.

Ok jom tengok bahan dan cara..



Bahan-bahan;
3 ulas bawang merah - cincang
4 ulas bawang putih -cincang
1 tin Sos Carbonara Mushroom
6-7 biji cendawan butang (tin aje)- potong nipis
1 tin susu segar (ukur guna tin sos carbonara)
Cheese parmesan
Pasta spaghetti
10-15biji meatball (boleh tambah ikut suka)
Serbuk lada sulah
Daun oregano
Margerin untuk menumis

Cara-cara
1.Panaskan air dan masukkan 2 camca minyak. Didih je air, masukkan pasta spaghetti dan sedikit garam. Rebus hingga lembut, toskan dan ketepikan.
2. Panaskan 3 camca margerin, tumis bawang-bawang hingga naik bau dan masukkan meatball. Renjis sedikit serbuk lada sulah dan cendawan butang.
3. Masukkan sos carbonara dan susu. Bila dah agak mendidih, tabur sedikit parmesan dan oregano. Perasakan sedikit garam dan lada sulah. Biarkan kuah sedikit pekat.Siap!
4. Untuk plating .. tuangkan kuah atas spaghetti, tabur cheese parmesan dan oregano kat atas..


Ni aku punya.. 

Yang ni derhaka sikit ..suami aku punya, dia request tomato ceri pulak..hentam sajalah..tekak dia..dia yang nak telan..bukan aku 😝

Ok..jom santap!

Rabu, 16 Januari 2019

SUP TULANG ALA MAMAK SEMPOI

Assalamualaikum.

Pada suatu hari..bersuara pulak suami aku nak makan sup mamak cicah roti benggali. Aduh..macam orang mengandung pulak dia.

Aku ok kan aje. So aku pun buatlah sup mamak kononnya dengan cara aku sendiri.. resepi yang mudah dengan bahan-bahan yang senang jumpa kat kedai.

Bahan-bahan;

5 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
2 inci halia
1 sudu lada hitam
1 sudu jintan manis
***tumbuk semua bahan ni

1kg tulang 
3 sekawan - kulit kayu manis+bunga lawang+buah pelaga
1 pek kecil perencah sup
1/2 pek kecil perencah masak kurma
1 sudu serbuk ketumbar
1 biji sup bunjut tulang
1 batang karot
1 kiub lembu/ayam
1 biji tomato-optinal..tak nak pun ok
Daun sup/saderi
Daun ketumbar
Bawang goreng

Cara-cara; *ada 2 cara kat sini ye*
Cara Biasa:-
1. Rebus tulang sampai lembut dan ketepikan (biarkan api perlahan)
2. Panaskan minyak di kuali,tumis bahan blend, perencah sup, perencah massk kurma dan 3 sekawan sampai naik bau.
3. Masukkan bahan siap tumis dalam periuk rebusan tulang, tambah karot, uncang sup bunjut dan perasakan..biarkan merenih hingga karot lembut..matikan api dan masukkan tomato Taburkan daun sup,daun ketumbar dan bawang goreng untuk hidangan.

Cara Preasure Cooker :-
Ini adalah cara kesukaan aku sebab cepat dan tak renyah..tak perlu rebus tulang dulu.
1. Tumiskan bahan blend dengan rempah sup,rempah kurma,3 sekawan.
2. Masukkan tulang dalam preasure cooker, tuang bahan tumisan tadi, tambah karot,  kiub lembu,garam dan masukkan air (aras tulang) dan gunakan button soup atau meat. 
3. Bila dah bunyi bip dan release preasure.. masukkan tomato..siap!


Secara peribadi, aku akan gunakan preasure cooker untuk buat sup. Untuk buat sup tulang, aku akan tengok tulang tu macam mana. Kalau yang bila basuh pun dah rasa berminyak, aku takkan tumis rempah-rempah tu..tapi terus masukkan dalam periuk bersama tulang. Kurang minyak dan lemak.

Apapun, sup ni memang sedap kalau dicicah dengan roti benggali.Ok ..selamat mencuba!

Selasa, 15 Januari 2019

AIR ASAM CABAI PICIT

Assalamualaiukum

Tekak orang kedah ni, menang nak yang pedas, masam.. Selain sambal belacan, menu penambat selera adalah Air Asam..lagu karan kalau ada cabai picit.

Apa yang picit?? Cabai AKA cili tu..kau picit-picit dengan jari sampai keluar air cili..lepastu pijar je tangan..panas!

Aku share jugak resepi ni sebab kawan aku si Mana Ikin yang aku kenal sejak awal berblog ni yang minta..

So, aku kongsikan kat sini, mana tau ada yang tak pernah buat tapi nak cuba buat.

Bahan-bahan;
15-20 biji cili padi/burung/api
1labu bawang besar -mayang 
Belacan bakar anggaran besar ibu jari
2-3 biji limau nipis
Asam jawa ( besar ibu jari) optional-aku tak letak pun
Garam,gula aji

Cara-cara;
Racik sikit cili tu, satukan dengan bawang dan lain-lain bahan,masukkan air mati sedikit, perah limau, masukkan garam, sedikit jer gula dan aji. Kemudian, picit-picitkan cili,bawang, belacan tu semua dengan air tadi.Siap..pastu cium tangan..bau sedap ke tak..huhu

Ada yang letak tomato..kerisik..pada aku itu air asam yang tak ori..dah diubah dan aku tak berapa suka. Pada aku..inilah air asam aku..untuk cicah ikan bakar..ayam bakar..daging bakar.. huhuh..korang cuba la ye!


Isnin, 14 Januari 2019

AYAM GOLEK DALAM KUALI

Assalamualaikum.

Tajuk aku ni..mmmm ntahla, suka hati aku nak letak apapun kan..yang pastinya ianya related dengan apa yang aku buat. 

Tak pasti pulak aku kenapa nama resepi ni Ayam Golek..padahal tak golek pun..tapi itulah, aku makan ni 14tahun lalu. Akak cleaner tempat aku kerja yang buat..dia sebut ayam golek..aku pun..ikut ajelah. Yang pastunya sedap dan kena dengan tekak aku.

Bahan-bahan;
6 ulas bawang putih
2 camca lada hitam
2 camca jintan putih
2 camca jintan manis
2 inci halia
*blend semua bahan ni

1 ekor ayam potong 4
2 cawan santan 
Sedikit air asam jawa

Cara-cara;
1. Panaskan minyak dan tumis semua bahan yang diblend sampai naik bau.
2. Masukkan ayam, garam, gula dan serbuk cukup rasa atau aji. Balik-balikkan ayam.
3. Masukkam air asam jawa dan teruskan masak denan api sederhana, balik-balikkan ayam.
4. Masukkan santan dan terus balik-balikkan ayam dalam kuah sampai kuah hampir kering. Kalau nak letak atas dulang dan grill pun boleh. Tapi aku teruskan aje masak atas kuali. SIAP..

Hidang cicah dengan air asam. Nasi panas-panas..layan..

Ahad, 13 Januari 2019

AYAM GORENG SI KUNYIT

Assalamualaikum

Sekadar memenuhi blog. Ini kegemaran anak-anak . Resepi yang simple,tapi mampu membuatkan anak-anak mak anak makan bertambah.

Ini resepi cara aku

Bahan-bahan;
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2 inci halia 
***dimayang

1/3 ekor ayam - potong sedang, perap dengan garam dan serbuk kunyit
4 biji kentang - belah 8
1 biji tomato
1 labu bawang holland
2 tangkai cili merah
5-6 tangkai cili padi
3 keping asam keping - racik nipis
1 camca sos tiram
2 sudu serbuk kunyit

Cara-cara;
1. Panaskan 1 cawan minyak, dan goreng ayam 3/4 masak (masukkan semua) dan ketepikan
2. Baki minyak, gorengkan kentang hingga masak dan ketepikan
3. Masukkan bawang merah, bawang putih, halia dan asam keping, bagi layu sikit dna masukkan sos tiram, serbuk kunyit dan sedikit air untuk basahkan bawang aje.
4. Masukkan ayam dan kentang, gaul rata. Sebelum matikan api barulah masukkan tomato, bawang holland dan cili.


Senang dan sedap!

Sabtu, 12 Januari 2019

MEE HAILAM MACAM-MACAM ADA

Assalamualaikum

Terus berkongsi resepi. Kali ni resepi Mee Hailam pulak lah ye. Meriah sebab aku letak macam-macam. Nak bagi puas makan dan berbaloi bila masak.



Bahan-bahan;
2 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
*** semua ni ditumbuk

Sayuran:-
Karrot
Anak Jangung
Kobis
Sawi
Tomato
Cili padi -diketuk
Daun sup/saderi - untuk di tabur

1pek mee kuning
Isi ayam
Udang
Sotong
*** kuatiti terpulanglah nak letak banyak mana

1 cawan Sos cili
1/2 cawan Kicap manis
3 sudu Sos Tiram
Serbuk lada sulah
4 sudu tepung jagung dibancuh dengan 1 cawan air


Cara-cara;
1. Panaskan minyak, tumis bawang yang ditumbuk, bila bawang dah kuning  masukkan isi ayam, sedikit garam dan 2 cawan air.
2. Bila dah menggelegak, masukkan kicap manis, sos tiram, sos cili dan serbuk lada sulah. Kacau sebati masukkan karrot  dan anak jagung dahulu, renehkan dalam 2minit.
3. Masukkan mee, udang dan sotong, dan semua baki sayur .Kalau kuah nampak kering, tambah je air panas sikit.
4. Masukkan air tepung jagung, dan perasakan. Aku dah tak tambah apa-apa garam dah sebab pada aku kuah dah just nice dengan selera aku..kalau korang nak tambah aji ke..cukup rasa ke.. terpulang.

Siap.. berenang-renang je kuahnya.

Ok. Itu aje.. Adeuss!!

Jumaat, 11 Januari 2019

KEK OREO 2 BAHAN

Assalamualaikum,

Kek Ore 2 bahan.. pernah viral awal-awal tahun 2018 ni.. aku pun nak lah cuba,jadi ke tidak sebabnya aku ni memang failled bab kuih muih kek ni.. 

Bahan-bahan;
1pek biskut oreo
100ml susu kotak (coklat boleh yang putih pun boleh)

Cara-cara;
Patah-patahkan biskut oreo, masuk dalam blend, tuang susu dan blend. Sapu sikit marjerin kat loyang, tuang bahan blend tadi dan kukus dalam 20minit. Siap!!



Senang aje kan? Dalam gambar ni nampak besar, sebenarnya kecik aje. Aku guna tupperware plastik yang besar tapak tangan tu. Ngam-ngam 1 bekas tu, boleh potong 4 slice. Rasanya nak puas makan, gandakanlah bahan-bahan tu.

Ok, selamat mencuba !

Khamis, 10 Januari 2019

KARIPAP SARDIN ROTI BERTELUR

Assalamualaikum

Kisahnya jadi resepi ni, sebab nak makan roti telur, tapi nak jugak makan karipap sardin. So campur 2-2 jadilah Karipap Sardin Roti Telur. 2 dalam 1 lah lebih kurang.


Bahan-bahan; 
2 ulas bawang merah- dicincang
4 ulas bawang putih- dicincang
2 biji kentang -didadu
8 biji cili padi -hiris nipis
1 labu bawang besar -cincang kasar
1 tin kecil sardin
3 biji telur
Serbuk lada sulah
Roti sardin

Cara-cara;
1. Buat inti dulu..tumis bawang-bawang hingga layu dan masukkan kentang. Bila kentang hampir empuk, masukkan sardin dan perasakan. Tambah bawang besar dan cili padi,masak hingga kuah kering sedikit.
2. Lenyekkan ikan sardin dan biarkan sejuk seketika
3. Letak inti atas roti dan kepit guna acuan karipap.
4. Pukul telur dengan sedikit garam dan lada sulah.
5. Celup karipap dalam telur dan goreng hingga kekuningan.Siap!



Kalau tak nak celup tepung,boleh goreng terus.Tapi tak jadilah Karipap Sardin Roti Bertelur.. dia jadi Karipap Sardin Roti ajelah ye. Ok jom try petang ni.

Rabu, 9 Januari 2019

PUDING LAUTAN BIRU

Assalamualaikum..

Sekarang tengah viral puding Ocean Blue katanya. Aku pun cubalah, tapi aku olah ikut suka hati aku..aku ni sebenarnya tak pandai sangat bab-bab puding memuding ni..agar-agar biasa kekadang aku failed. Haha..



Bahan-bahan untuk Air Laut (atas)
1 pek agar-agar serbuk 10gm
Segenggam agar-agar tali
2 tin buah laici
1liter air dari tin laici campur air kosong
1/2 cawan gula pasir
Sedikit pewarna biru
3 camca biji selasih direndam (agak-agak je)

Cara-cara
1. Basuh agar-agar tali dan masak dengan serbuk agar-agar bersam 1 liter air campuran air laici dan gula sampai larut.
2. Titik pewarna biru dan susun buah laici dalam loyang.
3. Tuang agar-agar biru dan masukkan biji selasih dan sejukkan.
Susun..buah laici..hingga penuh dan tenggelam

Bahan-bahan untuk Dasar Laut (bawah)
1 pek agar-agar serbuk 10gm
Segenggam agar-agar tali
2 cawan air
2 tin susu cair
Sedikit esen vanila
1/2 cawan gula (kurangkan kalau tak suka manis)

Cara-cara
1. Larutkan agar-agar dengan air.
2. Agak dah didih masukkan susu dan titik sedikit sesen vanila air.
3. Ambil agar-agar biru yang sudah keras,cakar-cakar sikit dan tuangkan agar-agar susu.
Sejukkan. SIAP.



Alhamdulillah..menjadi jugak ..aku sebenarnya risau betul kalau nak buat puding ni..takut tak jadi..tapi kali ni..menjadi..happy sangat..hahah.
Kesian betul aku!

Selasa, 8 Januari 2019

RESEPI SAMBAL PETAI UDANG

Assalamualaikum.

Sebut je sambal petai..boleh dikiralah berapa orang je yang tak suka..dan setiap orang ada cara dan bahan tersendiri untuk masak sambal.

Ini bahan aku dan cara aku..

Bahan-bahan;
2genggam Cili kering
3 ulas Bawang merah
6 ulas Bawang putih
1 inci belacan(tak letak pun tak pe)
***blend semua sekali

1 labu bawang besar -potong bulat
Air asam jawa (anggaran suku cawan)
Isi petai -5-6tangkai petai
1/2kg udang (20-25ekor)
Gula garam sesedap selera

Cara-cara;
1. Panaskan setengah cawan minyak dan tumis bahan yang diblend sampai bersin pecah minyak.
2. Masukkan air asam jawa dan biarkan kuah didih sikit.
3. Masukkan udang dan isi petai. Tambahkan gula garam dan bawang besar. SIAP.. 

Alang-alang nak makan petai..aku nak bagi petua sikit macam mana nak kurangkan aroma letai dibilik air.. 
Mudah je..hidangkan sayur terung bila ada menu petai dan lepas makan makan petai minumlah kopi kow..
Cuba lah ye..

Isnin, 7 Januari 2019

KUDAP-KUDAP BENDI CELUP TEPUNG

Assalamualaikum..

Saja nak aktifkan blog ni.sementara mood belum kelaut. Harini aku cuma nak tunjuk salah 1 menu kegemaran aku untuk kudap-kudap..buat lauk pun boleh.


Bendi celup tepung!

Senang aje. Kat sini aku bagi 2 cara nak buat..menggunakan 2 bahan.

Cara 1.
Guna tepung goreng BISTARI. 
Gaul kan bendi dalam bancuhan pekat trpung bistari dan salut dengan tepung Bistari yang kering..terus goreng.

Cara 2.
1 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung jagung
1 sudu serbuk cili
1 sudu serbuk cukup rasa
Sedikit serbuk lada sulah.
***gaul rata bahan-bahan ni dan bahagikan kepada 2 bahagian.1 bahagian bancuh denga air bagi pekat dan 1 bahagian lagi biarkan kering untuk salut sebelum goreng.

Kaedah yang sama, gaul bendi dengan tepung yang dibancuh, angkat dan salut dengan tepung yang kering kemudian goreng deep fry 2-3minit api sederhana.

Siap!.. enak dimakan begitu sahaja..


Ahad, 6 Januari 2019

CHARKUETEOW BASAH

Assalamualaikum.

Inilah favourite aku dari kecil. Zaman aku kecil dulu, belum ada lagi Charkueteow ni. Yang ada,kueteow goreng biasa. Rasanya charkueteow ni mula wujud dalam tahun 2005 macam tu. 

Nama charkueteow ni pun..kalau mengikut penjelasan Saudara Adam Corie, maksudnya kueteow goreng. Dia pun tak tahu kenapa perkataan Charkueteow di namakan kepada kueteow goreng berkuah macamni.



Tulah kan..entah siapa yang pandai-pandai guna perkataan Charkueteow untuk kueteow banjir camni..

Tak apalah..apa-apa ajelah..yang pastinya charkueteow basah macam ni memang sedap. Tak puas makan di kedai. Sudahlah hidang atas pinggan leper..kueteow pulak sama aras je dengan pinggan..udang pun ada la 2-3 ekor..kalau yang kerang, selang sebatu baru jumpa...hampa betul rasanya..

Ini resepi aku..

Bahan-bahan;
3 ulas bawang merah
6 ulas bawang putih
***ditumbuk
1 cawan cili kering blend
1/2 cawan kicap manis
3 sudu sos tiram
1/2 cawan air rebusan kulit udang -optional..kalau tak ada, guna je air panas biasa
10 ekor udang saiz sederhana (nak lebih pun boleh) ATAU
1 cawan isu kerang rebus ATAU boleh campur kedua-duanya
3 biji telur
1 mangkuk taugeh
1 ikat daun kucai

Cara-cara;
1. Panaskan minyak,tumis bawang-bawang, masukkan cili kering dan  tumis hingga cili pecah minyak.
2. Masukkan kicap, sos tiram dan air rebusan kulit udang atau air biasa. Biarkan kuah didih
3. Masukkan kueteow dan udang/kerang.Kacau-kacau..pastikan kueteow berkuah.. kalau kurang,tambah air rebusan kulit udang lagi atau air panas..terus kacau ketuk-ketuk kuali bagi bising macam kat kedai tu sampai bunyi ketung ketang ketung ketang.
4. Tengok udang dah bertukar warna merah(dah masak la tu) masukkan kucai dan telur, kacau-kacau rata.. tutup api dan masukkan taugeh. Siap.

Tak perlu garam lagi..kicap dan sos tiram pun dah cukup masinnya.




Bila buat sendiri..makan pun puas hati. Banyak lauk dari kueteow..aku pulak suka banyakkan taugeh..meriah rasa hidup bila makan kueteow banyak taugeh.

Korang pulak macam mana?

Sabtu, 5 Januari 2019

HOMEMADE DUMPLING

Assalamualaikum

Kisahnya, 2016 aku ke Hongkong. Biasalah pergi travel dengan BFF aku si Iera. Di Hong Kong, aku singgah makan Ma Restaurant.. restoren cina muslim. Teringat-ingat pulak siewmai dia yang sedap gila. 

Siewmai ke.. wantan ke.. dumpling ke.. sebenarnya menggunakan doh kulit yang sama. Puas menggoogle akhirnya aku jumpa resepi yang aku try and error. Sampailah akhirnya berjaya.Jom tengok resepi.


Bahan-bahan;
Kulit Wantan/Siewmai/Dumpling :-
2 cawan tepung gandum
1/3 cawan tepung ubi
1/3 cawan tepung jagung
1 cawan air panas mendidih
Garam
1 1/2 sudu besar minyak masak

Inti :-
2 keping dada ayam - cincang halus
12 ekor udang(isi sahaja) -cincang halus
2 sudu besar tepung jagung
1 batang karrot -dadu kecil/sagat pun ok
Daun bawang -potong halus
3 ulas bawang putih -dicincang
2 biji bawang merah -dipotong dadu
2 sudu kecil minyak bijan- tak ada pun takpe
1 sudu kecil sos tiram
sedikit lada sulah /lada hitam
1 biji cili merah -cincang kasar
1 biji telur
Garam gula perasa

Cara-cara ;
Doh Kulit
1.  Satukan semua tepung, sedikit garam dan minyak masak.
2.  Masukkan air panas tadi sedikit demi sedikit sehingga adunan tidak melekat ditangan
3.  Uli doh hingga lembut dan rehatkan sebentar. Tutup dengan kain lembap supaya doh tak mengeras.

Inti
Satukan semua bahan dan perasakan dengan gula garam.

Penyediaan
1.  Panasakn periuk kukus. Aku guna periuk kukus letrik..senang je
2.  Tabur sedikit tepung atas papan canai.
3.  Uli doh tadi dan ambik besar bola pingpong, canai nipis atas papan canai. Gunakan mug atau bekas bulat untuk tekap tepung tadi.
4.  Isikan inti dan kelim ikut suka. Boleh buat macam kelim karipap. Asalkan inti bebungkus tepung sudahla.
5.
Untuk kukus : susun dalam loyang dan kukus 5-10minit. Ikut saiz dumpling tu.
Untuk goreng : terus goreng dalam minyak panas dan goreng cara deep fry.
Untuk sup : masukkan terus dalam kuah sup yang mendidih. Timbul je dia..masaklah tu

Siap! Boleh makan dengan sos cili thai atau macam tu aje.
1st time buat..kulit agak tebal.Inti ok dah

Percubaan seterusnya.. saksesssss!!!

Cara-cara nak kelim kulit dumping ni banyak tutorial kat youtube. Terpulanglah nak buat macam mana pun.Rupa lain-lain..rasa sama je.. Nak rasa lain, ubah je inti. Guna daging pun sedap juga.Cubalah ya. Kalau tak jadi, jangan give up. Cuba lagi. Ok

Adeuss!!!

Jumaat, 4 Januari 2019

TOMYAM SIAM

Assalamualaikum

Ogos tahun lepas, aku ke Danok.. Rumah aku dengan sempadan Bukit Kayu Hitam tak jauh pun. Dalam 38km macam tu aje. So, aku dengan BFF aku si Iera pun ke seberanglah..saja jalan-jalan shopping.

Aku beli paste tomyam ori Thailand. Sebab aku suka tomyam. Paste ni memang sumpah sedap gila. Tak payah nak campur apa-apa dah. Siapkan lauk-lauknya dan sayur aje.

Walaupun botol lain-lain label, tapi rasa dia sama je


Aku juga beli chili paste (botol putih tutup biru) untuk tambahkan kepedasan..kalau tak pedas,bukan tomyam namanya.

Untuk resepi Tom Yam Siam ni..sebeharnya tak ada resepi pun. Sebab semuanya dah ada dalam botol ni. Panaskan air setengah periuk, masukkan 4camca paste tomyam, 1 camca chili paste, 2-3 batang serai dan ayam. Didih aje kuah, terus masukkan sayur-sayur,daun limau nipis , bawang holland dan udang. Tak perlu garam pun. Dah sedap. Tapi kalau nak masam lebih , boleh perahkan limau nipis, nak pedas lagi, ketuk 6-7 biji cili padi lagi.

Serius..kalau dah makan yang ni rasanya korang tak perlu makan tomyam kat restoran Thai lagi..dan silap-silap korang rasa korang pulak boleh buka restoren jual tomyam 😜

Khamis, 3 Januari 2019

PECEL TALAPIA

Assalamualaikum

Melayan selera makan suami yang sangat pekat jawanya.. tapi tak pernah pulak dia cakap jawa dengan aku.

2-3hari disebut-sebut nak makan pecel. Tapi nak pecel talapia pulak. Aku layankan ajelah.

Bahan-bahan ;
3 ulas bawang merah
6 ulas bawang putih
20biji cili padi
Kunyit hidup besar ibu jari
3-4biji ubi cekur (takde pun ok je)
*** blend semua bahan ni.

1 ekor ikan talapia (aku pilih yang besar 2tapak tangan)
3 cawan santan
2-3 keping asam keping/gelugur
7-8 helai daun cekur- mayang nipis
Garam, gula perasa sesedap selera

Cara-cara ;

Gaul ikan dengan garam kunyit,goreng ikan  dan ketipikan. Masukkan semua bahan (kecuali ikan, dan daun cekur) ke dalam periuk, tambahkan sedikit air, agak-agak je untuk kuah, dan hidupkan api dapur anda. Kacau-kacau..bila dah didih masukan daun cekur, garam gula perasa sesedap rasa..didihkan. Tuang kuah atas ikan yang siap digoreng tadi. Siap!

Sebenarnya tak la kuning sangat..flash kamera lebih ni..

Menu peneman pecel..

Ok..itu aje untuk harini..



Adeuss!!

Rabu, 2 Januari 2019

RESEPI SOMTAM DANOK

Assalamualaikum

Aku penggemar menu Thai. Antara yang aku suka adalah somtam. Somtam ni mudah je nak buat, cuma 1 bahan yang mesti ada dalam somtam tapi susah nak jumpa di negara kita ni, gula palm Thai..atau Thai Palm Sugar. Takde gula ni, memang somtam derhaka namanya.

Resepi aku ni taklah derhaka cuma biadap sikit je 🤣🤣. Apa yang biadap? Jom tengok..


Bahan-bahan;
1 biji mangga muda
1/2 biji betik muda
1/2 cawan udang kering -sangai sikit
3 biji limau nipis
10 biji cili padi (nak pedas tambah lebih)
Sos Nampla (sos ikan..Tesco banyak jual)
2 camca Gula Palm Thai
1 biji tomato -hiris nipis
1/2 kacang goreng
3 ulas bawang putih

Inilah gula Thai yang aku beli masa aku ke Danok 2 bulan lepas. Simpan suhu bilik je..jangan simpan dalam peti sejuk..keras pulak nanti. Susah nak guna

Cara-cara; (aku tak ada lesung kayu untuk tumbuk somtam tu..maka aku guna cara aku.. tu yang biadap sikit tu.)

1. Parut/racik halus betik dan mangga.Ketepikan.
2. Dalam lesung batu, tumbuk kasar udang kering, masukkan bawang dan cili padi..tumbuk kasar dan akhir sekali masukkan gula thai dan kacang, lenyek-lenyek je bagi hancur dan godek sampai bahan rata dan sebati.
3. Masukkan bahan tadi kedalam bekas mangga dan betik, masukkan air limau nipis, tomato dan renjiskan sos ikan..gaul rata..siap!

Aku ni kan..takdelah rajin mana pun. Takat nak buat somtam semangkuk, tak kuasa lah aku nak goreng kacang..buang kulit..leceh oi.. Nah aku beli kacang shantung pek jajan budak-budak tu.. beli 2 pek pun dah cukup..biadap tak resepi aku ni?? Biadap kan? 🤣🤣🤣

Tadaaa!!!! Sah siap. Aku tak makan dengan nasi..aku meratah je..sedap ooo..aku tak suka kacang panjang, so aku tak letak. Kalau korang nak letak pun ok je.

1 mangkuk untuk dimakan begitu sahaja

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...