Sabtu, 24 Ogos 2019

SOKONGLAH MUSLIM PRODUCT

Assalamualaikum

Perkongsian bagi menyokong perniagaan saudara seagama. Mencari yang halal itu fardhu.. tapi di dalam halal, perlunya thoiyiban.. iaitu bersih. Halal tidak memadai tanpa kebersihan.

Berikut adalah keluaran muslim. Harap sama-sama kita sokong walaupun harga lebih mahal dari yang bukan keluaran muslim.


Antara jenama keluaran syarikat muslim.


*NO 1..TUKAR JENAMA BERAS ANDA..  Ke jenama MUSLIM iniπŸ‘‡πŸ½*
1.keluaran JUARA
2.keluaran FAIZA
3.keluaran ERA BAYAM
{NAGASARI RECOMMENDED}
4.FIKRI/FAIZ RICE

*NO 2..TUKAR JENAMA MINYAK MASAK ANDA..  Ke jenama MUSLIM iniπŸ‘‡πŸ½*
1.LESONG
2.HAFEEZ
3.ALIF
4.SAJI
5.OLIFE
6.ADELA
7.apa2 jenama yg berlogo FGV {produk felda}.
8.DE'IBU {kop. FELCRA}
9.SYED

*NO 3.. TUKARKAN BOTOL KICAP & SOS ANDA..  Ke jenama MUSLIM iniπŸ‘‡πŸ½*
1.JALEN
2.KIPAS UDANG
3.FAIZA
4.TAMIN
5.AGROMAS
6.MUDIM
7.ALIF
8. ADABI
9.ENAQ
10. HPA
11.FIKRI
12.TAYBAH

*NO 4..TUKAR JENAMA GULA PASIR ANDA..  Ke jenama MUSLIM iniπŸ‘‡πŸ½*
1.CSR {WARNA MERAH} 
2.GPT
3.GULA PERLIS 

*NO 5..TUKAR JENAMA SUSU PEKAT & CAIR ANDA..  Ke jenama MUSLIM iniπŸ‘‡πŸ½*
1.ALIF
2.SAJI
3.KRIMER 1 MALAYSIA
4.COOP 1 MALAYSIA

*NO 6..TUKAR JENAMA BIHUN ANDA..  Ke JENAMA MUSLIM iniπŸ‘‡πŸ½*
1.FAIZA
2.SUFI
3.TAMIM
4.FIKRI
5.NORANIS
6.AWEEN
7.TIGA TERATAI
8.JUARA SELERA
9.TAYBAH

*NO 7... .TUKAR JENAMA TIN SARDIN ANDA..  Ke jenama MUSLIM iniπŸ‘‡πŸ½*

1. King Cup
2. Pertima
3. Agromas (Fama)
4. HPA
5. Classfoods Sardin/Mackerel
6. Adabi
7.CHE' DIN

 *NO 8...TUKARKAN UBAT GIGI ANDA KE Jenama MUSLIM πŸ‘‡πŸ½INI*

1.OLIVE HOUSE
2.TAYBAH
3.HALAL GEL
4.HPA
5.TIINERGY
6.AL MESWAK MUK'MIN
7.NAJWA

*NO 9...TUKARKAN  SYAMPU ANDA KE jenama MUSLIM πŸ‘‡πŸ½ini*

*SYAMPU*
1.Shampoo Santan Myhome Lab
2.Shampu Nutri-M
3.Shampu Beluru HERBICS
4.Ih's Baby Product
5.Syampu SUCHI
6.Syampu Nurraysa
7.Syampu Secret Garden
8.D'herb

*NO 10 TUKARKAN JENAMA BISKUT & ROTI ANDA KE Jenama MUSLIM iniπŸ‘‡πŸ½*

1.biskut Royale Danish
2.biskut Beescuit
3.Biskut Baba Amin HPA RADIX
4.Biskut Agromas
5.ROTI&BISKUT LEKIR
5.ROTI GARDENIA
6.ROTI IKHWAN

*NO 11 TUKARKAN JENAMA TEPUNG GANDUM KE jenama MUSLIM ini πŸ‘‡*

1.T.GANDUM FAIZA
2.T.GANDUM BIDARA
3.T.GANDUM HPA
4.T.GANDUM AGROMAS
5.T.GANDUM ADABI
6.T.GANDUM FIKRI

*NO 12 TUKARKAN JENAMA BERUS GIGI ANDA ke jenama MUSLIM ini πŸ‘‡*

1.HPA
2.HALAGEL
3.NAJWA

*NO 13 TUKARKAN REMPAH MASAK ANDA ke JENAMA MUSLIM ini πŸ‘‡*

1. ADABI
2.BRAHIMs
3.AGROMAS
4.FAEZA
5.IMANS
6.RASA BONDA
7.CAP BUNGA ROS
8.AN NUR
9.TOK MA
10.BESTA
11. MAK SITI

*NO 14 TUKARKAN GARAM ANDA ke jenama MUSLIM ini πŸ‘‡*

1. HALAGEL hpa
2.TAMIN
3.ADABI
4.FAIZA
5.COOP 1 MALAYSIA
6.NEVGEL
7.HIMALAYA SANDORA
8.GU AVA 593
9.SYUKRAN

*NO 15 TUKARKAN KOPI ANDA  jenama MUSLIM ini πŸ‘‡*

1. HANG TUAH
2.GANTANG
3.AGROMAS
4.ARSHAD
5. CHE NAH
6.RADIX
7. E MAN
8. LONGJACK ORG KAMPUNG
9. COFFEMAS
10.KASYAF CAFE
11.KOPI RUSA {WARISAN HJ NGAH} 

*NO 16 :JOM TUKAR AIR MINERAL ANDA KE jenama MUSLIM INIπŸ‘‡πŸ½* 

DAHAGA??JOM CARI
*AIR MINERAL BUMIPUTRA*
1.GAU
2.EDEN
3.FAIZA
4.OVEUN
5.AKIYA (trg)
6.deVIDA
7.HAFI
8.UMMAH
9.BUBBLES
10.AINUR
11.ALLA FONTE
12.MYDIN
13.GANU
14.AL KAUSAR
15.TASNIM

*NO 17 :JOM TUKAR JEM & MARJERIN SERTA SEKAYA ANDA KE jenama MUSLIM INIπŸ‘‡πŸ½* 

1.JEM MUNG
2.AGROMAS SERIKAYA
3.ADELA MARJERIN
4.SERI PELANGI MARJERINE
5.SUN BEAR MENTEGA KCG
6.MARINA MARJERIN
7.GARDENIA SERIKAYA

*NO 18 :JOM TUKAR CUKA BUATAN ANDA KE jenama MUSLIM INIπŸ‘‡πŸ½* 

1.B. G. E
2.RESTU
3.NR'S FAMILY ENTERPRISE
4.AL HIKAM
5.MUDIM

*NO 19 TUKARKAN PRODUK FROZEN ANDA ke jenama MUSLIM ini πŸ‘‡*

1. RAMLY
2. ENNA{jejari ikan} 
3. AYAMAS
4. AZMY{bebola daging} 
5. IWANI{spring roll pastry} 
6.EENAKI{begedel} 
7.MURTABAK RAJA{raja ziarah} 
8.ZOUL PIZZA

*NO 20 TUKARKAN  SABUN  ANDA ke jenama MUSLIM ini πŸ‘‡*

1.PROFEZ
2.ENVEE
3.BIO SINAR {HALAL MART}
4.JASMINE 7
5.HANNA

*NO 21 TUKARKAN  PENCUCI PINGGAN ANDA ke jenama MUSLIM ini πŸ‘‡*

1. AZ ZAIN
2. NUR BALQIS
3.TAYBAH 

*NO 22 TUKARKAN  SANTAN ANDA ke jenama MUSLIM ini πŸ‘‡*

1. Adabi
2. Agromas 
3. Crystal
4. Khalis santan sawit

**senarai ini akan sentiasa dikemaskini untuk kemudahan semua.




Jumaat, 23 Ogos 2019

RAATCHASI : PERJUANGAN SEORANG GURU

Assalamualaikum

Jarang aku bercerita pasal filem Tamil. Ntah kenapa kali ni..aku tertengok 1 filem Tamil. Aku sebenarnya bukanlah peminat filem Tamil ni,tapi tak tahu kenapa, hati sangat tertarik dengan filem berjudul Raatchasi.


Filem ni mula ditayangkan di India pada 5 Julai 2019. Tiada hero hensem, tiada tembak menembak, tiada pertarungan melambung-lambung kelangit antara penjenayah dengan polis.

Filem ini mengisahkan seorang Guru Besar yang ditempatkan di sebuah sekolah pendalaman. Sekolah yang mempunyai rekod yang sangat buruk. Namun kehadiran Guru Besar ini telah mengubah segalanya.

Saksikan sebahagian filem Raatchasi

Yang bagusnya,isu dalam filem ini adalah isu masyarakat, penyelewengan, kasih sayang dan terselit aksi humor yang sangat mengelikan hati. Ada juga babak sedih dan mampu mengalirkan airmata. Perjalanan cerita ni sangat tidak membosankan. Penonton tertunggu-tunggu plot seterusnya. 

Pada aku, filem ni bagus ditayangkan sempena Hari Guru. Dan sekarang juga sudah ditayangkan di Astro 241, jam 9 malam. Aku harap korang pun boleh cuba menonton filem ini..yang aku ratingkan 9.5/10.. Terbaik!!

Khamis, 22 Ogos 2019

SCAMMER ADIDAS

Assalamualaikum

Baru-baru ini aku ada terima mesej di aplikasi Whatsapp kononnya Adidas sedang menyambut ulangtahun dan ditawarkan hadiah barangan Adidas dengan percuma. 



Penerima mesej akan diminta klik ke link yang diberi dan dihala ke website scam. Kepada yang percaya dengan tawaran ni, mangsa akan diminta klik CONTINUE  dan akhirnya tertipu ribuan ringgit.

Website scam

Aku ahli Adidas dan sentiasa buka website untuk tengok kalau-kalau ada sale menarik. Adidas susah sangat nak bagi diskaun gila-gila apalagi nak bagi benda free..memang tak la..birthday aku pun dia bagi voucher aje. Itupun 20% je..so jangan tertipu dengan benda free..maklumla manusia ni..dengar free je terus rambang mata..jadi buta.

Hati-hati lah ye..jangan klik sebarangan bila terima mesej yang macam tu.

Rabu, 21 Ogos 2019

SCAMMER : 016-6526541

Assalamualaikum

Kembali dengan scammer jualan secara online. Jual pokok pun nak menipu..berikut adalah kronologi dari mangsa.



Detail scammer:
FB: Wan TanganHijau
No.Hp: 016-652 6541
No.Akaun : 7611211163 CIMB atas nama Hanizan Hashim









Ini adalah laporan polis yang telah dibuat oleh mangsa.

Selasa, 20 Ogos 2019

PESANAN IMAM SYAFI'I

Assalamualaikum..



PESAN IMAM SYAFI'I

1. "Bila kamu tak tahan penatnya belajar, maka kamu akan menanggung perihnya kebodohan" (Imam Syafi'i)

2. "Jangan cintai orang yg tidak mencintai Allah, kalau Allah saja ia tinggalkan, apalagi kamu" (Imam Syafi'i)

3. "Barangsiapa yang menginginkan husnul khatimah, hendaklah ia selalu bersangka baik dengan manusia" (Imam Syafi'i)

4. "Doa disaat tahajud adalah umpama panah yang tepat mengenai sasaran" (Imam Syafi'i)

5. "Ilmu itu bukan yang dihafal tetapi yang memberi manfaat" (Imam Syafi'i)

6. "Siapa yang menasehatimu secara sembunyi-sembunyi, maka ia benar-benar menasehatimu. Siapa yang menasehatimu di khalayak ramai, dia sebenarnya menghinamu" (Imam Syafi'i)

7. "Berapa banyak manusia yang masih hidup dalam kelalaian, sedangkan kain kafan sedang di tenun" (Imam Syafi'i)

8. "Jadikan akhirat dihatimu, dunia ditanganmu dan kematian dipelupuk matamu" (Imam Syafi'i)

9. "Berkatalah sekehendakmu untuk menghina kehormatanku, diamku dari orang hina adalah suatu jawaban. Bukanlah artinya aku tidak mempunyai jawaban, tetapi tidak pantas bagi singa meladeni anjing" (Imam Syafi'i)

10. "Amalan yang paling berat diamalkan Ada 3 (tiga). 1. Dermawan saat yang dimiliki sedikit. 2. Menghindari maksiat saat sunyi tiada siapa-siapa. 3. Menyampaikan kata-kata yang benar dihadapan orang diharap atau ditakuti" (Imam Syafi'i)

11. "Orang yang hebat adalah orang yang memiliki kemampuan menyembunyikan kemeralatannya, sehingga orang lain menyangka bahwa dia berkecukupan karena dia tidak pernah meminta" (Imam Syafi'i)

12. "Orang yang hebat adalah orang yang memiliki kemampuan menyembunyikan amarah, sehingga orang lain mengira bahwa ia merasa ridha" (Imam Syafi'i)

13. "Orang yang hebat adalah orang yang memiliki kemampuan menyembunyikan kesusahan, sehingga orang lain mengira bahwa ia selalu senang" (Imam Syafi'i)

14. "Apabila engkau memiliki seorang sahabat yg membantumu dalam ketaatan kepda Allah, maka genggam eratlah ia, jangan engkau lepaskan. Karena mendapatkan seorang sahabat yang baik adalah perkara yang sulit, sedangkan melepaskannya adalah perkara yang muda" (Imam Syafi'i)

15. Pesan Imam Syafi'i. 
Nanti di akhir zaman akan banyak ulama yang membingungkan umat, sehingga umat bingung mana ulama warosatul anbiya & mana ulama suu' yang menyesatkan.

16. Pesan Imam Syafi'i:
"Carilah ulama yang dibenci oleh orang2 kafir & munafik, dan jadikanlah dia ulama yang membimbingmu & jauhi ulama yg dekat dengan orang2 kafir & munafik, karena dia akan menyesatkanmu & menjauhkanmu dari keridhoan Allah SWT".

πŸ’–πŸ’– IMAM SYAFI'I πŸ’–πŸ’–

Isnin, 19 Ogos 2019

SEMAK LAPORAN SCAMMER

Assalamualaikum

Semak sebelum beli. Ini adalah KHIDMAT PESANAN MASYARAKAT dari Cyber Crime Allert Royal Malaysia Police

Suka beli barang online? Mudah cepat dan pantas?

Tahukah anda, bahawa Jabatan Siasatan Jenayah Komersil telah membangunkan satu laman untuk anda membuat semakan NO TELEFON atau NO AKAUN BANK sebelum anda berurusan?

http://ccid.rmp.gov.my/semakmule/# adalah platform untuk membantu mengurangkan kes penipuan pembelian online. Anda boleh membuat semakan sama ada no telefon / no akaun bank tersebut telah mempunyai rekod dengan pihak Polis atau tidak.



Anda juga boleh cuba masukkan no telefon atau no akaun anda sendiri. Kalau keluar notis AMARAN kat bawah tu, jaga-jaga. πŸ˜‚ 

INGAT! Jangan bagi orang lain guna akaun anda.


Ahad, 18 Ogos 2019

KENDERAAN TIDAK BOLEH DITARIK JIKA...

Assalamualaikum

PESANAN KHIDMAT MASYARAKAT



Info: TAHUKAH ANDA BANK TIDAK BOLEH TARIK KENDERAAN ANDA SEKIRANYA :

1. Ansuran telah melebihi 75%

2. Kenderaan anda berada di kawasan berpagar

3. Pada hari cuti umum

4. Di luar waktu operasi Ejen Perolehan Semula (EPS) - 9 pagi - 9 malam

Semua ejen penarikan kereta haruslah mempunyai kad autoriti EPS Barang daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).

Ejen EPS tidak boleh menggunakan kekerasan dalam proses penarikan kereta.

Ejen EPS tidak boleh memecah masuk ke dalam kawasan rumah kecuali dengan surat kebenaran mahkamah dan sekiranya ingkar boleh dilaporkan terus kepada pihak polis. 

Oleh yang demikian, ketahui hak anda sebagai pengguna!
Sebar fakta bukan auta dan jangan mudah terpedaya.

Sumber : KPDNKK

Sabtu, 17 Ogos 2019

SCAMMER : 012-5884920

Assalamualaikum

Lama dah nak up cerita ni..tapi sibuk. Sebelum ni aku upkan kisah orang kena scam. Tapi kali ni,aku pulak yang dia cuba nak scam.. hang silap orang la setan!

Kejadian ni pada 10 Ogos lepas. Masa tu aku tengah berbuka puasa dengan family aku. Puasa sunat Arafah,esoknya dah Raya Haji.

Mula-mula tu dia buat miscall 2 kali..lepas tu baru dia mesej..




Detail scammer:
No.hp : 012-588 4920

Lain-lain detail tak ada. Aku tunggu jugaklah dia reply mesej aku tu..tapi sampai harini tak reply. Seronok jugak permain setan ni. Confirm dia bengang dengan aku..dengan orang lain bolehlah kau nak tipu,dengan aku kau silap orang!

Jumaat, 16 Ogos 2019

DOKTOR..MEREKA BUKAN MESIN!

Assalamualaikum..

Selalu sangat diviralkan benda yang macam ini..patutkah ianya berlaku?


Biasanya saya tak akan buka nama sesiapa kalau saya kupas satu isu dalam FB. Tapi sebab mamat yang seorang ni sangat biadap dan sungguh kurang ajar, saya tak fikir 2 kali pun nak letak ke tak nama dia.

1. Mengambil video di dalam premis hospital dan klinik di bawah KKM adalah salah. Dah sampai masanya KKM bertindak melalui saluran undang-undang ke atas rakyat yang begini. Penasihat undang-undang KKM, tolonglah, sila pandang kes begini sebagai salah satu kerja, supaya ia tak berulang lagi. Rakyat yang tak reti bahasa ni, kalau tak dikenakan tindakan, memang tak akan insaf. 

2. Menceroboh ke kawasan larangan. Dia main terjah ikut suka dia ke bahagian dalam Jabatan Kecemasan! Mana boleh!!!

Ni macam kita pergi rumah dia, tolak pintu lepas tu masuk saja. Buat macam rumah sendiri, siap masuk bilik tidur. Selambanya! Kalau barang perubatan hilang, kita boleh caj dia ni. Tuduh dia yang mencuri dan mengambil barang tu. Dah dia ada kat situ dengan kawan kan. 

3. Mana dia tahu, doktor tu dah habis shif dia. Dia tidur sekejap sebelum dia balik rumah. Dia mengantuk sangat, lepas bekerja dalam jadual yang sangat panjang, jadi dia terpaksa melelapkan mata sekejap. Kang memandu dalam keadaan mengantuk, melayang nyawa dia. Bukan tak pernah doktor kemalangan sehingga meninggal dunia kerana terlalu letih. 

4. Nampak macam dia ada sentuh doktor tu. Kalau betul, saya minta doktor tu buat laporan polis sebab dia diganggu secara fizikal. Biar padan muka mamat ni. Dia ingat dia siapa.

Doktor-doktor biasa ok bekerja lebih 24 jam. Tu normal. Bayangkan penatnya macam mana. Saya pernah dalam bilik bersalin, masuk kerja jam 7 pagi, besoknya jam 6 petang baru boleh balik. Kira sendiri berapa jam kami ni bekerja. Antara masa tu, pesakit bersalin keluar masuk tak henti. Jururawat yang ada bagi saya tidur sebentar sementara nak reviu pesakit ikut masa yang ditetapkan sebelum bersalin. Lelap mata pun macam tak, sebab pesakit dok saling menjerit, menangis, meraung bagai nak bersalin. 

Ramai doktor masih bekerja dengan waktu yang sangat lama di semua hospital di negara kita. Bilik oncall selalunya tak dekat dengan tempat bertugas. Maka atas dasar tanggungjawab, mana tempat yang ada tulah kita tumpang. Sebab kalau dipanggil, kita terus ada kat situ. Bukan di khalayak ramai pun. Di dalam bilik atau macam doktor tu, di balik langsir, yang sepatutnya tersorok. 

Saya marah sangat dengan mamat ni! Saya tak faham bahasa Tamil, sebab ia bukan bahasa kebangsaan, tapi tindakannya langsung tak boleh diterima! Apa tujuan dia pergi buat spot check kat tempat orang! Polis pun tak buat begitu. 

Salah doktor tu sebab dia tumpang tidur di situ. Memang tak boleh. Tapi yang patut menegur dia ialah misi, PPP atau pun doktor lain. Bukan mamat ni yang main terpa masuk kawasan larangan. Saya tak menangkan doktor ni pun sebab dia pun ada silap. Cuma bila dia ditularkan macam ni, ni satu penganiayaan!!! 

Kalau mamat tu tak puas hati, gunakan saluran yang betul. Bukan dengan memalukan doktor yang entah-entah tak kena mengena pun untuk merawat kawan dia yang kemalangan tu. Saya harap sangat doktor yang dia tularkan ni, bawa kes ni ke mahkamah atas tuntutan saman malu. Biar dia tahu langit tinggi rendah!

Lagi satu, sebelum pesakit berjumpa doktor, misi atau PPP bertugas akan maklumkan kes pada kita. Kita yang doktor ni bukan jaga pun pesakit punya pendaftaran, buka fail bagai. Bila dah siap semua, barulah kita dipanggil untuk tengok pesakit. Sabar lah. 

Mamat ni kan, saya nak tengok dia boleh tak kerja 36 jam tanpa henti. Mengamuk tak dia kalau bos dia suruh kerja berterusan. Dengan perangai mentaliti sampah ni, silap hari bulan bos pun dia viralkan. Doktor bukan robot. Bila berhadapan dengan nyawa, kalau terlalu penat, kita berisiko untuk membuat kesalahan. Kalau dengan melelapkan mata walau sekejap pun salah, sebab dah sangat letih, saya rasa mamat ni patut masuk sekolah perubatan dan ganti tempat doktor-doktor yang berkorban segalanya demi pesakit.

https://www.facebook.com/108209707186835/posts/113991326608673/

Nota kaki: Saya dalam perjalanan ke negeri lain untuk menghadiri kursus ya. Kang ada yang kata, saya makan gaji buta. Saya tak memandu pun, ada yang tukang bawa kereta. Saya duduk belakang jadi ma'am.

*******
Sudah sampai masanya KKM ambil tindakan. Sampai bila benda ni nak dibiarkan. Aku masih ingat kes artis yang viralkan nurse tu..tolonglah.. nurse..doktor..mereka juga manusia..seperti kita..kalau kita tahu letih..penat..apalah lagi mereka!

Khamis, 15 Ogos 2019

HAK MEMEGANG KAD PENGENALAN

Assalamualaikum

Pesanan khidmat masyarakat daripada Polis Diraja Malaysia.


#InfoBersama PEGAWAI YANG DIBERI KUASA MEMEGANG ATAU MENYIMPAN KAD PENGENALAN ORANG LAIN

Memegang atau menyimpan kad pengenalan orang lain adalah menjadi satu kesalahan, kecuali bagi pegawai yang diberi kuasa – Peraturan 25, Peraturan-Peraturan Pendaftaran Negara 1990.

Jika disabit kesalahan boleh dipenjara tidak melebihi tiga (3) tahun atau denda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya sekali.

Jom kongsikan #infoBersama untuk manfaat kita semua. 

“Polis Dan Masyarakat Berpisah Tiada”

#PolisDirajaMalaysia
#RoyalMalaysiaPolice
#PDRM
#RMP
#InfoPDRM
#InfoBersama

**so kalau takat pak gad..mak gad..tak boleh Ok..TAK BOLEH DAN TAK ADA HAK PUN!

Rabu, 14 Ogos 2019

SCAMMER : 011-61176653

Assalamualaikum

PESANAN KHIDMAT MASYARAKAT.

Juga amaran scammer daripada Polis DiRaja Malaysia dan TNB.

No.Hp : 011-6117 6653



#JomBeringat

WASPADA PANGGILAN PALSU TNB!!!

Orang ramai dinasihatkan agar tidak mudah terpedaya dengan panggilan atau mesej palsu dari Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang mendakwa bekalan elektrik akan dipotong serta meminta pelanggan untuk membuat bayaran dengan segera.

Hubungi TNB CareLine di talian 1-300-88-5454 untuk pengesahan lanjut atau melayari www.tnb.com.my/residential/payment-methods/ untuk mengetahui saluran pembayaran bil elektrik TNB yang sah.

Ingat sebelum terkena. Elakkan diri anda daripada tertipu.

Sumber: TNB Careline

Selasa, 13 Ogos 2019

KESALAHAN HALANGAN LALULINTAS

Assalamualaikum.

PESANAN KHIDMAT MASYARAKAT.


SEMBANG TRAFIK

HALANGAN LALU LINTAS

Kalangan kita pasti pernah nampak perbuatan segelintir pemandu di negara ini yang suka meletakkan kenderaan di bahu-bahu jalan atau secara bertindih sehingga mengakibatkan kesesakan lalu lintas.

Perbuatan tidak bertanggungjawab tersebut jelas menggambarkan sikap masyarakat kita yang mementingkan diri sendiri, ibarat peribahasa 'seperti enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing.’

Perlu diingat bahawa pemandu adalah dilarang untuk menghentikan atau parkir kenderaan di jalan raya dalam apa jua keadaan sekali pun yang boleh menghalang lalu lintas.

Mereka yang menghalang lalu lintas boleh dikenakan tindakan di bawah Kaedah 16, Kaedah-Kaedah Lalu Lintas Jalan 1959 (LN 166/1959) dan didenda maksimum RM300.

Orang ramai dinasihatkan agar sentiasa bersikap prihatin dan mematuhi peraturan yang telah ditetapkan bagi memastikan kelancaran lalu lintas.

#PolisDirajaMalaysia
#RoyalMalaysiaPolice
#PDRM
#RMP
#SayangiDiri
#IngatOrangTersayang

Isnin, 12 Ogos 2019

SAHAJA AKU BERKORBAN KERANA ALLAH TAALA

Assalamualaikum..

Syukur diberi kesempatan dan rezeki untuk aku melakukan ibadah korban ini pada hari ini.

Seperti biasa aku memilih untuk melaksanakan ibadah ini di Masjid al-Wusta Guar Chempedak. Ini kali ke3 aku bersama masjid ini walaupun aku bukanlah anak kariah.

Sebabnya pengurusan ibadah korban di masjid ini sangat tersusun dan efisyen. Majlis harini ini bermula jam 7.00pagi,sembelihan pertama pada pukul 7.40pagi dan selesai 21 ekor pada jam 1tengahari.

Peserta yang berhajat samada korban atau akikah akan disusun dan dibahagikan seminggu sebelum majlis. Peserta diletakkan dalam kumpulan dan diberi nombor.

 Nama setiap peserta di tanda pada besen ikut nombor lembu

Setiap peserta diberi kupon nama dan nombor lembu


Tempat peserta korban berkumpul..peserta sahaja. Itupun peserta yang dipanggil bila tiba giliran. Selesai akad mengikut kumpulan barulah lembu dikeluarkan untuk di korbankan.

Orang ramai yang hadir disediakan minum pagi dan makan tengahari(tak tengahari juga..pukul 10 dah siap,menunya daging rebus dan air asam)

Lembu ditempatkan dikandang untuk ditarik ke tempat sebelihan

Lembu yang siap disembelih akan diusung ke tempat melapah yang telah ditandakan dengan nombor lembu


Lembu yang menunggu giliran untuk dilapah.

Lembu yang siap dilapah akan dimasukkan kedalam besen yang telah ditanda nombor. Dan setelah dibahagi sama rata daging akan diambil 1/3 oleh pihak masjid untuk diagihkan kepada yang layak. Jika peserta tidak mahu mengambil bahagian mereka, bolehlah diserahkan semuanya kepada pihak masjid untuk pengagihan.

Alhamdulillah..semoga ibadah korban ini diterima Allah.

Moga ada rezeki lagi untuk tahun depan..insya Allah.

Ahad, 11 Ogos 2019

AIDIL ADHA TANPA ABAH

Assalamualaikum


Harini kita menyambut Aidil Adha. Terlalu banyak kenangan yang bermain difikiran aku. Tanpa abah...

Aku akui,aku anak abah. Aku rapat dengan abah. Apa-apa perkara,abah cari aku. Tapi yang selalu lawan bergaduh pun dengan aku jugalah. Aku anak jantan abah.

Dulu,masa aku kecil,tiap kali nak raya,tak kira raya puasa atau raya haji,abah akan angkat geng sembelih lembu untuk dijual. Pagi-pagi buta..ketika kami adik beradik tengah nyenyak tidur,abah akan mula sembelih lembu,sekitar jam 2-3pagi. Mak akan kejutkan kami kalau-kalau nak tengok abah sembelih lembu. Akulah yang paling laju lari ikut abah. 

Seusai solat subuh..abah akan berbahagi sesama kawan untuk berjualan. Seronoknya dapat makan daging segar yang kasih bergerak-gerak ototnya.. kini semuanya tinggal kenangan.. anak-anak lelaki abah sorang pun tak ikut jejak abah sebagai tukang sembelih.

Dipagi raya seusia solat subuh ketika masih diatas sejadah..abah akan bertakbir kuat-kuat untuk kejutkan anak-anak.. kini tiada lagi.. 

Aku sedih sebenarnya.. sedih tanpa abah..ketika aku menulis entri, air mata jatuh membasahi pipi..


Abah.. cek rindu abah.. 


Sabtu, 10 Ogos 2019

MY BARIATRIC JOURNEY : PEMBEDAHAN LAPAROSCOPIC

Assalamualaikum

Aku sedang mengumpulkan maklumat dari pembacaan blog-blog dan catatan pesakit yang telah melakukan bariatrik ni. Kebanyakkan info berbahasa Inggeris,dan adalah sedikit dalam BM.

Sebagai persediaan bagi menghadapi pembedahan ni, aku perlukan ilmu mengenainya. Perkara asas sahaja sudah memadai.

Ada yang tertanya-tanya,macam mana pembedahan ni dilakukan. Kena belah perut ke?

Tak, jawapannya hanya ditebuk aje. Beberapa tebukan dengan saiz paling minima aje akan dibuat. Kaedah pembedahan ini dikenali sebagai Laparoscopic.

Biasanya ditebuk 5 lubang, tapi bagi doktor yang pakar,hanya buat 3 lubang sahaja dan selepas pembedahan, lubang tersebut akan ditutup dengan plaster.

Proses pembedahan akan dilakukan melalui lubang-lubang kecil tersebut.

Pesakit biasanya akan dibolehkan (bahkan digalakkan) berjalan perlahan-lahan selepas kesan bius dari pembedahan hilang (biasanya pada waktu malam jika pembedahan dilakukan pada waktu siang)

Jika tiada komplikasi berlaku, biasanya pesakit akan hanya tinggal di hospital selama 2-4 malam dan dibenarkan pulang ke rumah selepas itu.



Aku sikit pun tak rasa takut atau bimbang,mungkin disebabkan aku dah 3 kali masuk bilik bedah maka pengalaman koma sesaat tu aku dah biasa hadapi. Dan aku dah bersedia untuk melalui pembedahan ni dengan semangat yang berapi-rapi. 

Kalau yang takut jarum..tak dapatlah doktor nak tolong..menggemukla sampai mati..rugi kan?

Sebenarnya,hari ini hari lahir aku yang ke 39. Harapan aku agar inilah tahun terakhir aku menyambut hari lahir dengan lemak-lemak tepu yang dah sebati ni.. doakan aku ye..

Adeuss!!

Jumaat, 9 Ogos 2019

PUASA ARAFAH

Assalamualaikum

Insya Allah lusa kita semua akan menyambut Hari Raya Aidil Adha. Sebagai perkongsian untuk semua dan sebagai peringatan untuk diri sendiri, maka entri ini ditulis.


Esok marilah kita sama-sama berpuasa sunat Arafah

Lafaz Niat : "Sahaja aku puasa sunat Arafah kerana Allah Ta'ala"

Khamis, 8 Ogos 2019

SCAMMER : 010-2725181

Assalamualaikum

Sambung entri semalam. Mangsa seterusnya. Tidak dapat dipastikan mangsa ni buat repot polis atau belum. Apapun, screen shot dibawah ini sudah cukup menjadi bukti.


Nama : HAFPIS BIN JAMAL
FB :CARBONTECH WORKS
No.Hp : 010-272 5181
No.Akaun : 154129013922 Maybank





























Dan..akhirnya mangsa akan di block. 

Aku sangat bersimpati dengan mangsa ni. Kesian betul..bukan sikit duit dia kena kebas. Semoga penipu ni dapat balasan yang setimpal dan entri ini akan di padamkan sebaik sahaja mangsa menerima semula duitnya.

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...