Isnin, 12 Ogos 2019

SAHAJA AKU BERKORBAN KERANA ALLAH TAALA

Assalamualaikum..

Syukur diberi kesempatan dan rezeki untuk aku melakukan ibadah korban ini pada hari ini.

Seperti biasa aku memilih untuk melaksanakan ibadah ini di Masjid al-Wusta Guar Chempedak. Ini kali ke3 aku bersama masjid ini walaupun aku bukanlah anak kariah.

Sebabnya pengurusan ibadah korban di masjid ini sangat tersusun dan efisyen. Majlis harini ini bermula jam 7.00pagi,sembelihan pertama pada pukul 7.40pagi dan selesai 21 ekor pada jam 1tengahari.

Peserta yang berhajat samada korban atau akikah akan disusun dan dibahagikan seminggu sebelum majlis. Peserta diletakkan dalam kumpulan dan diberi nombor.

 Nama setiap peserta di tanda pada besen ikut nombor lembu

Setiap peserta diberi kupon nama dan nombor lembu


Tempat peserta korban berkumpul..peserta sahaja. Itupun peserta yang dipanggil bila tiba giliran. Selesai akad mengikut kumpulan barulah lembu dikeluarkan untuk di korbankan.

Orang ramai yang hadir disediakan minum pagi dan makan tengahari(tak tengahari juga..pukul 10 dah siap,menunya daging rebus dan air asam)

Lembu ditempatkan dikandang untuk ditarik ke tempat sebelihan

Lembu yang siap disembelih akan diusung ke tempat melapah yang telah ditandakan dengan nombor lembu


Lembu yang menunggu giliran untuk dilapah.

Lembu yang siap dilapah akan dimasukkan kedalam besen yang telah ditanda nombor. Dan setelah dibahagi sama rata daging akan diambil 1/3 oleh pihak masjid untuk diagihkan kepada yang layak. Jika peserta tidak mahu mengambil bahagian mereka, bolehlah diserahkan semuanya kepada pihak masjid untuk pengagihan.

Alhamdulillah..semoga ibadah korban ini diterima Allah.

Moga ada rezeki lagi untuk tahun depan..insya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...