Rabu, 16 Januari 2013

JAMBATAN BUNIAN DI PD???

Assalamualaikum..

Cerita seram ..

Korang pernah dengar tak pasal Jambatan Bunian yang dibina di Lebuhraya menuju ke Port Dickson?? Bukan nak percaya cerita tahyul..tapi ini buktinya..




*pic credit to  fanadyalicious.blogspot.com

Dikatakan jambatan ini di bina untuk laluan bunian bagi mengelakkan kemalangan berlaku apabila bunian melintas lebuhraya..bunyi macam kelakar..dan aku pun tergelak.

Kalau di lihat gambar pun memang kita akan tertanya-tanya..kemana jambatan itu menghala sebab yang dibina hanyalah jambatan dan dihujung jambatan itu adalah hutan..musykil dan misteri..

******

Aku pun mula mengkaji dan berbual dengan kawan aku..akhirnya semua sudah terjawab..

Jambatan yang dibina itu bukanlah untuk bunian ya tuan-tuan dan puan-puan...jangan mudah terpengaruh dengan filem atau cerita merepek.. cik-cik dan tuan-tuan bunian yang ada tu tak perlu pun jambatan untuk melintas..dah nama pun bunian..

sebelum aku bercerita lebih lanjut biarlah aku gelak dulu..
KAH!...KAH!...KAH!!!!!

Jambatan itu sebenarnya adalah jambatan untuk haiwan melintas la mak cik... negara-negara luar dah lama ada. Kita di Malaysia ni aje yang baru ada, itupun tidaklah lengkap seperti yang negara luar buat. Buat sekadar buat aje.. Jomlah tengok jambatan haiwan luar negara..

*pic credit to : onwer of this pictures..sorry i dont know their names.


Animal Bridge, Montana USA

Green Bridge, Boeblingen Germany

Green Bridge, Grevesmuhlen, Germany

Ecoduct De Woeste Hoeve, Netherlands 



Ecoduct in France

 Ecoduct The Borkeld, Netherlands

Wildlife Overpass, Keechelus Lake, Washington USA

Wildlife Overpass, Banff National Park, Alberta, Canada

Overpass for Crabs, Christmas Island National Park, Australia

Inilah yang berlaku apabila masyarakat kita tidak berkembang mindanya..asyik nak percaya benda yang mengarut. Tak kanlah kerajaan kita nak buang duit rakyat semata-mata nak bina jambatan untuk kaum bunian yang sememangnya tak pernah mengundi..dan semestinya nak kemana-mana hanya perlu ghaib (meresap kata orang Kedah)..

Aduhai..

*goli pusat den!


21 ulasan:

  1. nak gelak dulu la jugak..wakakakakakakakakakka..hahahahaha...baru je dpt tau psl jambatan tuh masa gie PD ahad lps..bile balik tuh tetibe ternmpk jambatan yg katenye bunian buat..mmg xlogik la pun sebenarnye..kuikuikuikui

    BalasPadam
  2. kuhkuhkuhk...hampir tertipu nih!

    BalasPadam
  3. Hahaha... kakak ingat jambatan itu sebenarnyat tak ada tapi bila captured ada dlm gambar ada. Terkona jugolah kakak ye.

    Pandai ketam naik jambatan hihi...

    BalasPadam
  4. Wahhh.... terbayang pulak haiwan2 guna jambatan tu... nampak smart :-)

    BalasPadam
  5. hahahaaa... yg best nye, ak selalu gak g pd lalu highway tu.. tp x nampak plax ade jambatan sebelum ni... agak nye, jambatan tu kene sorok bunian kot... hahahahahaahah

    BalasPadam
  6. hahaha... sy terbayangkan gajah lalu ikot jambatan tu.. comel jee... kihkih

    BalasPadam
  7. hahahhaa...pnh jgk dgr ...kihkihkih...

    BalasPadam
  8. saya teringin nak tgk harimau melintas atas jambatan tu...hihihihih

    BalasPadam
  9. salam...datang menyinggah... fakta yg sgat best...kah3... lawak pun ye gak!

    http://skuterlady.blogspot.com/

    BalasPadam
  10. hehehhehehe macam tu pun ada..

    BalasPadam
  11. selalu ke PD...den sekolah pun kat PD dulu...tapi tak pernah ambik tahu pasal kewujudan jambatan tuh...hehe

    BalasPadam
  12. info yang menarik...lawak pon adaaaa...hahahaha

    BalasPadam
  13. punya kusyuk dkna baca ingat citer betul hehehhee ..

    baru dkna tau fungsi jambatan tu

    BalasPadam
  14. salam sis..
    ehehe..ape da bunian...
    binatang pun nk melintas kan?
    :p

    BalasPadam
  15. Rasanya itulah jambatan di mana Hans Isaac pernah buat shooting utk filem Misteri Jalan Lama, tu kan?

    BalasPadam
  16. Akak balas kunjungan disini. Jambatan bunian? Siapakah? Jambatan nie belakang kampung akak jer nie. Tak pernah la pulak nampak bunian ke, hantu ke, apa ker..yg kami tahu, bila nak sampai ke sini, kena slowkan kereta. Sebab ada banyak polis dan kamera menyorok kat sini. Speed trap dikkkk.

    BalasPadam
  17. pengetahuan yang menarik...=)
    xsangka pulak camtu ceritanya...

    BalasPadam
  18. kreatif.. kalau buat cecantik kat msia.. confirm org buat tempat picnic.. tak pon R&R kalau kat highway..

    BalasPadam
  19. wah unik betul jambatan kat obersea tu kan..nampak sangat mereka ikhlas buat Jambatan tu buat haiwan2 tersayang..hihihi

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...