Selasa, 8 Januari 2019

RESEPI SAMBAL PETAI UDANG

Assalamualaikum.

Sebut je sambal petai..boleh dikiralah berapa orang je yang tak suka..dan setiap orang ada cara dan bahan tersendiri untuk masak sambal.

Ini bahan aku dan cara aku..

Bahan-bahan;
2genggam Cili kering
3 ulas Bawang merah
6 ulas Bawang putih
1 inci belacan(tak letak pun tak pe)
***blend semua sekali

1 labu bawang besar -potong bulat
Air asam jawa (anggaran suku cawan)
Isi petai -5-6tangkai petai
1/2kg udang (20-25ekor)
Gula garam sesedap selera

Cara-cara;
1. Panaskan setengah cawan minyak dan tumis bahan yang diblend sampai bersin pecah minyak.
2. Masukkan air asam jawa dan biarkan kuah didih sikit.
3. Masukkan udang dan isi petai. Tambahkan gula garam dan bawang besar. SIAP.. 

Alang-alang nak makan petai..aku nak bagi petua sikit macam mana nak kurangkan aroma letai dibilik air.. 
Mudah je..hidangkan sayur terung bila ada menu petai dan lepas makan makan petai minumlah kopi kow..
Cuba lah ye..

1 ulasan:

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...