Khamis, 3 Januari 2019

PECEL TALAPIA

Assalamualaikum

Melayan selera makan suami yang sangat pekat jawanya.. tapi tak pernah pulak dia cakap jawa dengan aku.

2-3hari disebut-sebut nak makan pecel. Tapi nak pecel talapia pulak. Aku layankan ajelah.

Bahan-bahan ;
3 ulas bawang merah
6 ulas bawang putih
20biji cili padi
Kunyit hidup besar ibu jari
3-4biji ubi cekur (takde pun ok je)
*** blend semua bahan ni.

1 ekor ikan talapia (aku pilih yang besar 2tapak tangan)
3 cawan santan
2-3 keping asam keping/gelugur
7-8 helai daun cekur- mayang nipis
Garam, gula perasa sesedap selera

Cara-cara ;

Gaul ikan dengan garam kunyit,goreng ikan  dan ketipikan. Masukkan semua bahan (kecuali ikan, dan daun cekur) ke dalam periuk, tambahkan sedikit air, agak-agak je untuk kuah, dan hidupkan api dapur anda. Kacau-kacau..bila dah didih masukan daun cekur, garam gula perasa sesedap rasa..didihkan. Tuang kuah atas ikan yang siap digoreng tadi. Siap!

Sebenarnya tak la kuning sangat..flash kamera lebih ni..

Menu peneman pecel..

Ok..itu aje untuk harini..



Adeuss!!

1 ulasan:

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...