Ahad, 2 Disember 2018

SARDINE PUFF ASAL BOLEH

Assalamualaikum

Ini pun salah 1 kegemaran aku. Biasa beli je kat kedai.. tapi kali ni nak try buat sendiri. Kebetulan jumpa kulit puff, lagilah mudah kerja. Aku tak pandai buat kulit puff ni..tak kena cara, terbuang aje tepung nanti.

Puff ni berlagak sikit sebab aku letak cheese mozarella. Tak letak pun tak apa, saja aku yang mengada-ngada. Jom tengok resepi;

Bahan-bahan;
1 tin kecil sardin
3 ulas bawang merah -cincang
3 ulas bawang putih -cincang
1 biji kentang -dadu 
1 labu bawang holland -cincang kasar
1 ketul cheese mozarella - potong memanjang
Kulit pastry puff

Cara-cara;
1. Tumis bawang-bawang hingga layu dan masukkan kentang. Masak hingga kentang lembut.
2. Masukkan sardin dengan kuah,perasakan dengan garam.
3. Masukkan bawang holland dan kacau hingga kuah sardin sedikit kering.
4. Lenyek-lenyekkan ikan sardin dan letak atas kulit puff dan letak cheese 1 potong. Tekan keliling kulit puff dengan garfu. Kelar sikit kulit puff dengan pisau.
5. Bakar dengan suhu 200°c selama 15minit.. siap!


Puff aku gemuk-gemuk semuanya.. inti taruk lebih. Puas hati makan sebsb yang beli biasanya inti bawang je lebih..nasib tak baik, dapat inti oksigen! 

1 ulasan:

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...