Isnin, 24 Disember 2018

SAMBAL TEMPOYAK DAUN KAYU

Assalamualaikum

Tempoyak lagi.. hari ni aku nak kongsi resepi Sambal Tempoyak Daun Kayu. Dalam ni macam-macam daun aku letak. Kali pertama aku makan ni masa aku study kat Negeri Sembilan dulu. Mula dari situlah aku jatuh cinta dengan sambal daun kayu ni.

Bahan-bahan;
1 ikat pucuk ubi
5 helai daun kunyit
20 helai daun kaduk
1 ikat pucuk labu
***hiris halus

10-15 biji cili padi
1inci kunyit hidup (kalau tak ada,guna serbuk je)
***tumbuk 

4 papan petai ambik isi saja
Segenggam ikan bilis
2 batang serai -dititik
3 cawan santan pekat
1 cawan tempoyak 
garam

Cara-cara;
Satukan semua bahan dalam periuk..hidupkan api, gula garam secukupnya dan kacau-kacau sampai masak.


Cepat dan sedap. Cuma bahan aje yang agak susah nak cari kalau bukan musim..tambah-tambah tempoyak(durian) dan petai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...