Sabtu, 22 Disember 2018

TEMPOYAK HOMEMADE

Assalamualaikum..

Haritu,masa musim durian,suami aku pegi borong buah yang orang jual lungguk-lungguk tu. Aku ni tak makan durian, tapi bila jadi tempoyak, aku makan sebab bau durian dah kurang.

Seumur hidup aku tak pernah buat tempoyak. Ni memang sejarah hidup. Suami suruh aku cuba buat. Katanya gauk je isi durian dengan garam.

Maka aku pun cuba..sambil tutup2 hidung aku asingkan isi durian dengan biji. Letak dalam besen, tabur garam..agak-agak ajelah lepas tu aku masukkan semua dalam balang plastik. Dapatla 3suku penuh balang tu..lepas tu aku letakla atas peti ais.

Pagi tu aku siap-siap nak pergi kerja..dapur sku dah berbau kuat.. aku tak tertengok pun la apa dah jadi dengan tempoyak aku.. Petang tu balik kerja aku kedapur.. tengok-tengok..

Mak datuk..sampai terangkat tudung balang..mujur tak meletup ke apa 🤣🤣

Tengokla bila aku cabut tudung balang tu..maintain je tempoyak aku tak jatuh..haha

Lepas ni tau dah.. isi separuh je dalam balang sebab tempoyak ni mengembang..manalah aku tahu. 38tahun hidup, ni baru 1st time aku buat.. huhu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...