Jumaat, 28 Disember 2018

JEMPUT-JEMPUT JAGUNG

Assalamualaikum.

Dari semalam asyik jagung je. Apa nak buat, banyak pula stok jagung yang aku beli hasil tanaman banduan Kem Tok Jalai yang dijual murah. 

Minggu-minggu terakhir aku di pejabat sekarang sebelum bertukar ke pejabat baru, so aku pun nak menjamulah kawan-kawan sepuas hati. Kali ni untuk breakfast pulak. Sebesen jemput-jemput AKA cekodok jagung aku buat.

Bahan-bahan;
1 kg tepung gandum
3 jantung jagung(isi)
1 mangkuk udang (kalau besar, potong-potong kecil ye, kalau dah udang kecil,tak yah potonglah..kesian dia)
2 labu bawang besar
10 tangkai cili padi -hiris nipis
1 sudu teh backing powder
2 biji telur
Serbuk kunyit
4 sudu gula
Garam

Cara-cara;
Mudah je, campur semua bahan, secubit serbuk kunyit, garam dan gula..rasa sikit dulu. Aku suka cucur jagung manis sikit, so aku lebihkan gula. Masukkan air sedikit-sedikit dan gaul sampai rata agak-agak tepung boleh dijemput dengan jari. Panaskan minyak dan goreng.

Alhamdulillah..cucur aku lembut sampai ke tengahari walaupun dah sejuk..dan Timbalan aku pulun makan sampai kenyang.

1 ulasan:

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...