Rabu, 26 Disember 2018

NASI JAGUNG BERKENJAH

Assalamualaikum.

Bersyukur dengan permohonan bertukar sejak 4 tahun lalu baru diluluskan..kalau beranak, anak tu dah nak masuk tadika pun.. so aku dengan senang hati, nak menjamu kawan-kawan sepejabat.

Menunya simple aje.. Nasi Jagung dan Ayam Masak Merah. Dan bila untuk menjamu,pastinya aku masak dalam portion kenduri. Kepada yang nak mencuba, kurang-kurangkan sukatan ye.  

NASI JAGUNG 
(25-30orang makan)
Bahan-bahan;
5ulas bawang putih
2inci halia
2labu bawang besar
5ulas bawang merah
*mayang halus

4 gelas plastik beras basmati (gelas plastik macam kat kedai makan tu)
7-8kuntum Bunga lawang
2 batang kulit kayu manis (patahkan)
1 sudu kecil bunga cengkih
1 tin susu sejat
4 tin air 
1 camca makan serbuk kaskas
4 jantung jagung(ambil isi)
Pewarna kuning(optional)
2 batang serai dititik
Minyak sapi untuk menumis

Cara-cara;
1. Panaskan minyak sapi dan tumis bahan yang dimayang bersama bunga lawang,kulit kayu manis,bunga cengkih dan serai dititik. 
2. Bila bawang dah layu masukkan serbuk kaskas dan sedikit air serta garam anggaran 2 camca makan.
3. Masukkan beras yang siap dicuci dalam periuk nasi, dan tuangkan semua bahan tumisan bersama minyak. Kemudian masukkan jagung,susu sejat dan air dan pewarna kuning kalau nak..aku tak letak pun. Masaklah seperti biasa.


Oleh kerana aku masak banyak dan nak cepat siap,aku gunakan PC (preasure cooker) berkapasiti 6liter. Masa diambil 12minit tapi sementara periuk nak warm-up pun..dalam 20minit baru siap. Kalau nak buat sikit-sikit, guna periuk nasi letrik yang biasa tu je.

Nasi jagung aku sangatlah meriah..jagung memang banyak aku letak. Nak bagi puas makan. Esok aku kongsikan resepi Ayam Masak Merah Kenduri pulak. Ok..selamat menjagung!

1 ulasan:

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...