Ahad, 16 Disember 2018

KUETEOW GORENG CAMPAK-CAMPAK

Assalamualaikum.

Kebanyakkan masakan aku tak ada sukatan.Apa yang aku tulis disini aku agak-agak je. Sebab bila aku masak, aku main campak-campak..siap!

Tambah-tambah kalau masakan panas macam kueteow ni. Mana ada masa aku nak sukat kicap kalau kuali tengah panas. Skema betul ..

Bahan-bahan;
3 ulas bawang merah -tumbuk
6 ulas bawang putih -tumbuk
1 cawan cili kering blend
1/3 cawan kicap manis
Sos tiram
Sos cili
1 pek kueteow
2 ketul isi ayam
10 ekor udang -kuantiti ikut suka
Kucai
Taugeh
1 biji cili merah

Cara-cara;
1. Panaskan minyak dan goreng isi ayam dalam 2 minit, angkat dan ketepikan.
2. Tumis semua bawang, dah layu kicap,sedikit sos tiram dan sos cili..kacau rata dan masukkan cili blend.Tumis sebentar
3. Masukkan kueteow, kucai,ayam, udang dan cili merah..kacau lagi..jangan lupa ketuk-ketuk kuali bagi jiran dengar.
4. Bila udang dah masak (tukar warna merah) baru masukkan taugeh. Kacau rata dan siap!




Hmmm..ok jom makan!

2 ulasan:

  1. sama arr..main campak2 jek..macak koe teaw ni lagi cepat dari goreng bihun..balik kang nk goreng mee lah hihi...ikut resipi ni tapi ganti mee kuning pasti pecah telur masuk sana hihhi

    BalasPadam
  2. JM pun suka masak campak2..x reti la nk bg sukatan ni..sesedap rasa jek

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...