Ahad, 23 Disember 2018

PATIN TESCO MASAK TEMPOYAK

Assalamualaikum.

Kejayaan membuat tempoyak tidak berakhir disitu. Aku nak cuba pulak masak menu menggunakan tempoyak.

Teringin nak makan ikan patin masak tempoyak. Umum tahu, patin tempoyak ni sinonim dengan Negeri Pahang dan Perak. Kat Kedah ni memang tak jumpalah patin fresh dan tempoyak bukan makanan rasmi orang Kedah.

Terpaksa aku menjala patin kat Tesco. Mujur ada. Maka jadilah Masak Tempoyak Ikan Patin. Kepada orang Kedah yang tak pernah masak tempoyak ni..ni aku kongsikan resepi.. (orang Pahang dan Perak..sila duduk jeling diam-diam ye..korang dah terer)

Bahan-bahan;
Ikan patin 
1 cawan tempoyak..lebih pun ok..ikut la banyak mana ikan tu.
1 ikat daun kesum
1 kuntum bunga kantan -belah 2
10-15 tangkai cili padi (aku suka pedas)- tumbuk
1 sudu serbuk kunyit (kalau ada kunyit hidup tumbuk lagi sedap)
Garam

Cara-cara;
Masukkan semua bahan dalam periuk,sedikit air sebagai kuah, garam dan perasa sesedap selera..kacau-kacau rata.. hidupkan api.. tunggu didih..siap..senang je kan?

Jadilah masak tempoyak cara aku..aku bukan orang pahang 🤣

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...