Jumaat, 15 Februari 2013

METEOR STREAKED MENGHENTAM RUSIA


Assalamualaikum


Hari ini, lebih daripada 500 orang cedera apabila meteorit melintasi langit dan meletup atas pusat Rusia ,dan menyebabkan bebola api dari meteor tersebut terhempas ke Bumi, memecahkan tingkap dan  merosakkan bangunan.





Orang ramai yang sedang menuju ke tempat kerja di Chelyabinsk (bandar perindustrian 1500 (950 kilometer) timur Moscow.)mendengar bunyi seperti letupan, melihat cahaya terang dan kemudian merasakan gegaran .

Bola api  yang merentasi horizon, meninggalkan jejak putih yang panjang di tengah yang boleh dilihat sejauh 200 km (125 batu) dari di Yekaterinburg. Penggera kereta, tingkap berkecai dan rangkaian telefon mudah alih telah terganggu.


Presiden Vladimir Putin, yang menjadi tuan rumah pegawai-pegawai Kementerian Kewangan dari Kumpulan 20 negara di Moscow, dan Perdana Menteri Dmitry Medvedev telah memaklumkan tiada kematian dilaporkan.

Seorang pegawai kementerian tempatan berkata insiden seperti ini amat jarang berlaku dan peristiwa Jumaat mungkin telah dikaitkan dengan asteroid bersaiz kolam renang Olimpik kerana lulus Bumi pada jarak 27.520 km (17.100 km) tetapi ini tidak disahkan.

Agensi angkasa Rusia Roscosmos berkata meteorit itu bergerak pada kelajuan 30 km (19 batu) sesaat dan  peristiwa itu adalah sukar untuk meramalkan. Kementerian Dalam Negeri berkata letupan meteorit telah menyebabkan ledakan sonik.

Kementerian Kecemasan Rusia berkata 514 orang telah mendapat bantuan perubatan, terutamanya bagi kecederaan ringan disebabkan oleh serpihan kaca, dan 112 daripada mereka telah dimasukkan ke hospital. Sepasukan kumpulan telah ditubuhkan untuk mencari tinggalan meteorit.

"Tidak pernah wujud sebarang kes meteorit berpecah pada tahap yang rendah ke atas Rusia sebelum ini," kata Yuri Burenko, ketua cawangan Chelyabinsk Kementerian Kecemasan.

Walaupun peristiwa itu jarang berlaku, meteorit dianggap telah memusnahkan kawasan seluas lebih daripada 2,000 km persegi (1,250 batu) di Siberia pada tahun 1908, menghancurkan tingkap sejauh 200 km (125 batu) dari titik impak.

Kementerian Kecemasan menyifatkan peristiwa Jumaat sebagai "meteor shower dalam bentuk fireballs" dan berkata tahap radiasi latar belakang adalah normal. Ia menggesa penduduk agar tidak panik.

Pihak berkuasa bandar pergunungan Chelyabinsk mendesak orang ramai untuk tinggal di dalam bangunan kecuali mereka yang diperlukan untuk mengambil anak-anak mereka dari sekolah dan tadika. Mereka berkata terdengar bunyi seperti letupan telah didengar pada ketinggian 10,000 meter (32800 kaki).

Saintis AS dari agensi NASA yang mula  memantau mereka kira-kira 15 tahun yang lalu. ruang  telah berkata asteroid yang dikenali sebagai 2012 DA14, kira-kira 46 meter dalam diameter, akan menghampiri Bumi lebih dekat daripada mana-mana asteroid .

Satelit Televisyen, cuaca dan  komunikasi terbang kira-kira 500 kilometer lebih tinggi. Bulan adalah 14 kali lebih jauh.

Kalaulah meteor ini menghentam bumi Malaysia..bagaimanalah agaknya.. Nauzubillah himinzalik..

*pic: crdt to google

6 ulasan:

  1. tadi ade tgk kt berita...dasyat2..

    BalasPadam
  2. hurmm takkan tak dapat kesan sebelum jatuh ke bumi kan.....kat dalam tv kemain tunjuk kehebatan orang barat....hakikatnya huhuhu

    BalasPadam
  3. semoga negara kita tidak ditimba bencana mcm tu.....

    BalasPadam
  4. salam kak..
    huuh..
    klu menghentam kt mesia mcm mna lah agaknya kita???

    BalasPadam

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...