Jumaat, 24 Mei 2019

TRAVELOKA UNTUK PEMBURU TIKET

Assalamualaikum.

Berderet-deret entri aku pasal backpakers aku ke Taiwan. Puas hati rasanya bila dapat travel tanpa gangguan sesiapa. Tapi gatal kaki nak berjalan-jalan ni tak hilang jugak. Nak jalan-jalan lagi selagi terdaya.

Kebanyakkan tempat yang aku dah jejak kaki adalah negara Asia dan lebih kepada Oriental Country lah.. Mana taknya..Lepas Beijing China aku ke Vietnam. Kemudian ke Korea..lepas tu ke Hong Kong, tetiba boleh pulak sampai Taiwan. 

Kenapa ya..yaaaa sebabnya ..salah satu sebab adalah disebabkan tambang yang murah dan mampu bayar.  Bagi kaki backpakers macam aku, memburu tiket yang murah dan berbaloi,selain tak ketepikan keselesaan,adalah perkara biasa. Dah jadi macam addict pulak bila dengar promo dari syarikat penerbangan..menggigil tangan nak booking. 

Ikut hati.. teringin jugak nak ke negara lain. Tapi fulus tak berapa nak ado. Biasanya aku booking tiket flight direct di website flight apa aku  nak naik. Tapi, terasa hati nak cuba kaedah lain..manalah tau kot-kot ada yang kena dengan harga yang mampu aku bayar.. Apalagi, aku pun cubalah singgah kat website Traveloka.

Traveloka ni, fungsinya ialah untuk bantu kita dapatkan harga tiket yang paling murah, sesuai dengan bajet dengan sekali carian,semua detail terpampang depan mata. Hasil carian tersenarai semua sekali. Lepas tu,ikut koranglah nak pilih yang mana. Mudah kan? Tak payahla kau nak klik 1-1 website syarikat flight yang ada dalam dunia ni. Website Traveloka pun mudah untuk dilayari..dalam bahasa IT nya.. user friendly. Yang paling best..boleh bayar secara ansuran bulanan guna Maybank.. huhuhu. Mana nak cari tempat boleh bayar ansuran macamni. Ruginya aku baru tahu. 

Saja je nak cari kelainan..asyik travel negara sejuk-sejuk je, teringin pulak nak ke tempat yang ada pantai, laut..best jugak tu..sesekali bersantai di tepi pantai..berjemur-jemur macam mat salleh..huhu.. so pikir punya pikir, nak try ushar  harga tiket pergi Krabi..apa lagi aku pun cubalah nak books flight to Krabi online di wabsite Traveloka. 

Kan... tengok ni..dari semurah RM348..murah gile tu. Guna Traveloka, settle problem! Tak payah tunggu promo, semua dia tunjuk kat situ. Tak payah jugak korang buka website syarikat perbangan satu per satu. Buang masa aje. Di Traveloka semuanya ada. 

Dalam pada aku dok ushar tiket kat Traveloka ni..tiba-tiba ternampak pasal Qatar Airways promotion Setahu aku, Qatar Airways, kapal terbang untuk orang kaya ..bila aku klik dan tengok sendiri..eh..eh.jangkaan aku meleset jauh ke lautan pasifik...seriusla..jika nak dibandingkan tiket syarikat penerbangan murah, lebih berbaloi dengan Qatar Airways. Untuk baggage aje dia bagi 32kg, meal pun ada. Kalau untuk long distance memang berbaloi sangat dengan apa yang ditawarkan... seat pun selesa duduk..takdelah siku kau asyik menyiku orang sebelah. Dah tu tak payah pikir nak beli meal and baggage..  Harga tiket tu dah all-in. Berbaloi tak? Confirm lah berbaloi.

Dia punya route 1 dunia lebih dari 160 destinasi. Qatar Airways pun harga untuk student tau..kira bagus sangat lah ni. Ada juga keistimewaan lain untuk student. 

Emmm,bila tengok website Traveloka ni..jadi rambang mata pulak dengan promo yang ada dan tiba-tiba rasa gatal pulak kaki aku nak melangkah ke sampai ke negara Middle East..tak pernah sampai..hanya tengok gambar-gambar di internet aje. Inikan lagi naik Qatar Airways pulak tu...nak buat macamna ni, baru balik Taiwan kot.. kejablah..nak gosok-gosok mylaling en.suami ..mana tau dia kesian kat aku ..boleh payung tiket pi Turki pulak kannnn??? Lepasni aku nak download apps Traveloka sebab nanti Traveloka akan update dan bagi notification kalau ada apa-apa promosi. Kiranya,aku tak terlepaslah peluang nak beli tiket murah.

Ini cerita aku yang memang kaki travel, pantang tengok tempat menarik,kena pulak harga tiket yang mampu bayar,termimpi-mimpi nak pergi..korang apalagi..nak cari tiket murah tak susah..taip aje Traveloka..selesai masalah..ok.. pada pebdapat aku Traveloka sangat berguna kepada pemburu-pemburu tiket untuk mencari harga tiket yang terbaik dan mudah. Rugi tak guna kemudahan yang macamni..itu aje untuk harini. 

Jumpa lagi di entri akan datang!

1 ulasan:

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...