Rabu, 22 Mei 2019

TAIWAN - PART 13 - QINGTIANGANG, YANGMINGSHAN PARK

Assalamualaikum.

Panjangkan entri pasal Taiwan ni? Aku tak reti nak pendekkan sebab banyak tips dan petua yang aku nak kongsikan kepada korang. Rakyat Malaysia terutama melayu ni, jarang nak ke Taiwan. Info mengenainya agak terhad. Sebab itulah aku nak berkongsi dengan semua apa yang aku tahu.

Dari volcano di Xiaoyoukeng, naik bas 108 ke Qingtiangang. Kat sini ada sorang minah filipin travel solo. Saja je aku kesian tengok dia sorang diri, ajak lah jalan sama. Dia pun ikut je mana aku dan Iera pergi.



Di Qingtianggang ada Visitor Center. Masuklah kejab nak tinjau apa yang ada dalam tu..bolehla cari tempat panas sikit sebab kat luar sejuk sangat dan berangin. Qingtiangang ni tempat wajib datang kalau korang ke Yangmingshan. Padang rumput yang luas dan sangat cantik. Tapi disebabkan kabus.. ini sajalah yang dapat aku capap dengan Oppo aku.. (balik Malaysia, habih punah setengah gambar..Sd card curropt sebab Oppo ni cap ayam tak boleh support 125gb punya kad..kat info hp katanya support.. jibon betul..tetiba keluar cerita pasal Oppo kat sini..Hati masih sakit gambar banyak yang lingkup)






Selesai di Qingtiangang.. meneruskan perjalanan ke Yangming Park sebelum balik ke airport.

Sempat melawat pohon sakura yang masih bersisa berhampiran Yangmingshan Station..tak sangka dibawah ni cuaca cerah benderang..




Untuk jimatkan masa dari menunggu bas, aku deal dengan budak filipin  tu..naik cab aje. tempat menunggu bas di sini adak berselerak. Tak tahu mana bas berhenti dan mula ambik penumpang untuk ke destinasi lain dalam kawasan Yangmingshan. So aku cadangkan, kalau korang sampai Yangmingshan, pergilah  Yangming Park dulu..kemudian barulah ke tempat lain. 

Yangming Park tak jauh mana pun dari Yangmingshan Station, dalam 10minit..naik cab. Kalau kau larat menapak..20minit..tapi menapak mendaki wei..terkengkang sementara nak sampai.




Cuaca cerah benderang kat sini.. adeh..sakit pulak hati..awan tebal semua dah hilang. Rasa macam nak balik ke Qingtiangang sekali lagi untuk ambik gambar.

Jam sudah pukul 1..kami bergerak balik ke Jiantan Station dari Yangming Park dengan naik bas S8.

Sambung..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...