Khamis, 30 Mei 2019

PERIA GORENG KUNYIT BERJINTAN

Assalamualaikum.

Kebanyakkan orang tak sukakan peria sebab pahit.Sama juga macam aku. Tapi suami aku hantu peria. Bayangkanlah..peria katak yang sepahit-pahit alam tu dia boleh blender buat jus.. erkkkk.

Pelbagai petua orang bagi untuk hilangkan pahit peria. Rendam air garam la..perap tepunglah..macam-macam. Boleh je ikut yang mana-mana pun. Tapi kali ni aku nak sharekan resepi peria yang sangat sedap..sampai pahit peria yang ada pun tak terasa pahitnya.

Bahan-bahan;
2 sudu teh jintan manis
2 sudu teh jintan putih
**tumbuk kasar

2 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
**dimayang

1 batang terung(perap garam setengah jam dan bilas)
1/2 sudu teh serbuk kunyit
2 biji telur ayam
Sedikit udang/isi udang(optional)
4 biji cili padi(mayang)
1 biji bawang besar(mayang kasar)

Cara-cara;
1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih dan merah kemudian masukkan jintan manis dan jibtan putih. Tumis sampai naik bau.
2. Masukkan peria dan sedikit air. Biar peria agak lembut dan masukkan udang(jika ada..kalau tak ada..ok je) serbuk kunyit,garam dan sedikit gula. Kacau rata.
3. Masukkan telur,cili padi dan bawang besar.Kacau rata dan siap!

Bau jintan ditumis sangat menggiurkan..so..korang boleh cubalah sendiri.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...