Jumaat, 31 Mei 2019

DAGING MASAK MERAH ASAL BOLEH

Assalamualaikum

Teringin nak makan Daging Masak Merah macam yang dijual direstoren makanan Thai? Tapi malas macam aku? Haa..kalau macamtu bolehla ikut resepi aku ni..asal boleh je..

Bahan-bahan;
300g daging (potong nipis dan perap dengan pes sirap ros yang pekat tu.. sorry la aku malas nak rebus daging,lambat sangat)
3 ulas bawang putih (ketuk)
2 ulas bawang merah (mayang)
2-3 sudu cili kering kisar
Sos Mabin Thai
4-5 biji cili padi
2-3 helai daun limau purut
1 labu bawang holland/besar (potong wedges)

Cara-cara;
Panaskan minyak, tumis bawang putih dan merah sampai naik bau. Masukkan daging, dan kacau hingga kering air. Masukkan cili kering yang dah dikisar, sos Mabin dan sedikit air. Perasakan gula garam dan sebelum matikan api, masukkan daun limau purut,cili padi dan bawang holland. 

Lagi best kalau daging tu direbus dengan pes sirap ros.Tapi aku nak cepat..hentam sajalah

Inilah sos Mabin tu..aku tak tau apa nama betul dia..tapi kat Thai sos ni warna merah pelbagai jenama.

1 ulasan:

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...