Rabu, 29 Mei 2019

MEE GORENG TONGGEK

Assalamualaikum

Tengok tajuk..biar betul..yelah..memang betul. Panggilan mee tonggek ni khas untuk mee atau bihun atau kueteow yang dijual di pasar malam. Aku pun tak pasti kenapa dipanggil "tonggek". Ada yang kata sebab nak beli..kena tunggu (tonggek dalam bahasa pasar orang Kedah). Ada yang kata sebab tukang masaknya tertonggek-tonggek menggoreng. Haha..ntahla.

Mee tonggek ni,resepinya simple sangat. So aku sharekan kat sini.

Bahan-bahan;

3 ulas bawang merah
6 ulas bawang putih
1 genggam cili kering
***kisar sekali

1 ketul ayam(potong nipis)
1 bungkus mee kuning
Kicap 
Sos tiram
Sos cili
Sawi dan taugeh

Cara-cara;
Panaskan minyak dan goreng ayam dan kemudian angkat. Baki minyak tumis bahan kisar smpai pecah minyak, masukkan kicap,sos tiram dan sos cili (agak-agak lah..aku tak sukat pun..) kemudian masukkan mee,kacau rata,masukkan ayam.Sebelum matikan api,masukkan sawi dan taugeh. Siap. Aku tak letak garam sebab kicap dan sos tiram pun dah ada perasa.

Siap dah mee tonggek aku. Tomato tu. . Tomato sesat aku jumpa dalam peti ais..belasah ajelah.. 

1 ulasan:

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...