Selasa, 21 Mei 2019

TAIWAN - PART 12 - YANGMINGSHAN PARK

DAY 6 - 26 MAC 2019
Yangmingshan - Beimen Station - Touyuan Airport

Hari terakhir di bumi Taiwan. Cuaca agak cantik pagi ni. Apapun..tetap agak murung dihati. Kami check-out terus dari hotel pukul 7.30pagi berjalan ke Zhongshan Station. Ambik MRT (Red Line -Tamsui) menuju ke Jiantan Station.


Sampai di Jiantan Station, keluar Exit 1 (Shilin Night Market). Bus Stop untuk ke Yangmingshan adalah disebelah bangunan stesen sahaja. (Tak perlu lintas jalan..alu dah lintas baru perasan..terpaksa lintas balik) Korang akan nampak banyak orang beratur kat situ di koridor stesen sahaja. Jangan risau ada aje petugas yang menunggu disitu dan bila diorang nampak pelancong, diorang memang tahu yang kita nak ke Yangmingshan.

Ada banyak bas ke Yangmingshan. Mana-mana pun boleh. Nombor bas R5, S8, S15. S17 semua ini akan berhenti di Yangmingshan Station. Jarak dari Jiantan Station  hampir 50minit . Tambang  NTD15.

Yangmingshan Station

Sampai di Yangmingshan, cuaca cerah. Cari tempat menunggu bas untuk jelajah kawasan Yangmingshan.


Tempatnya disebelah kanan bangunan stesen tertulis 108 iaitu nombor bas.
Laluan dan nombor bas.

Untuk Yangmingshan, aku hanya pilih 3 buah tempat sahaja untuk melawat. Kalau nak pergi kesemua tempat, kena spend masa 1 hari baru cukup.

Tempat pertama aku nak pergi adalah Xiaoyoukeng iaitu tempat gunung berapi. Dengan menaiki bas 108, kami tiba disana..malangnya kabus tebal gila. Aku pun jalan sajalah sebab dah sampai. Nak ambik gambar pun tak nampak apa sangat cuma bau busuk sulfur dan bunyi macam benda mendidih aje.




Frust gila..kabus tebal sangat memang tak nampak apa-apa





Selesai pusing-pusing, dalam kesejukan menggila dan berkabus sebab malam tadi hujan, kami tunggu bas untuk ke tempat seterusnya.. iaitu Qintiangnang.

Oklah..sambung esok. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...