Khamis, 23 Mei 2019

TAIWAN - PART 14 - BEIMEN STATION TO AIRPORT

Assalamualaikum.

Bersambung sikit lagi dari dari entri semalam.

Dari Yangming Park naik bas ke Jiantan Station, kemudian ambik MRT (Red Line-Xiangshan) turun di Zhongshan Station dan tukar ke Green Line -Xindian dan turun di Beimen Station.

Tiba disini, aku menghala ke Main Station (bawah tanah) untuk ke trail Comuter/Express Train ke Airport. Di sinilah tempatnya.. bukan sahaja ratusan kedai menjual souvenir, kedai makan halal Indon pun ada. Ramai orang Indon kat sini. Dan di sini jugaklah baru aku memborong FM dan beli beberapa helai t-shirt untuk anak-anak.. untuk aku sendiri pulak aku tak beli apa-apa.

Biasanya kalau aku keluar negara aku akan ke Hard Rock untuk beli t-shirt. Tapi di Taiwan tak ada Hard Rock.. sedih sungguh. Aku meluangkan masa lebih 2 jam disini untuk makan dan shopping.

Selesai semua, dengan menggunakan easycard, aku dan Iera kembali ke Taouyuan Aiport dan tiba di sana dalam pukul 5petang.

Cuaca hari ni sangat terang benderang..sedih betul bila mengenangkan sepanjang aku berada di Taiwan asyik hujan. Kenangan berbackpackers kali ini luar biasa..dan mungkin ini adalah trip percutian terakhir aku dan bff aku Iera. Mungkin selepas ni aku akan bergerak solo. Dan aku sedaya upaya memujuk suami aku ..ikut aku sekali untuk travel..suami aku tak suka naik flight lama-lama..itulah masalahnya.

Pengalaman travel di bumi Taiwan belum berakhir.. sepatutnya flight kami ke KL pukul 11.35malam.. tapi AirAsia..biasalah kan.. delay sampai 2.30pagi.. 2kali tukar boarding gate sampai ada penumpang yang bergaduh dengan staf AirAsia. Naik flight pulak, kami ambik meal pun..dah tak lalu makan. Aku makan sambil pejam mata. Aku dah kata kat Iera, sampai KLIA nanti kompom jadi zombi..berjalan bagai diawang-awangan sebab mengantuk.

Ikutkan aku booking seat masa balik untuk duduk 2 orang ditempat 2 seat. Tapi disebabkan masalah delay kami dapat duduk 2 orang di row 3 seat.. bahagianya..

Sampai di KLIA hampir pukul 7pagi. Mujur juga kau beringat dari awal untuk ambil flight balik ke Alor Setar dengan flight ke2 jam 10.30pagi. Kalau aku ambil flight pertama ..pukul 7 pagi..mampus la..terlepas flight.

Apapun.. aku bersyukur.. dapat menjelajah Taiwan dengan sahabat baik susah senang aku..walaupun ini adalah trip kami bersama yang terakhir.. Iera terpaksa menarik diri dari meneruskan misi backpackers dengan aku..atas sebab peribadi.. dan aku juga bersyukur, aku yang terus pulang ke kampung sebaik sampai di airport Kepala Batas, dan aku sempat meluangkan masa bersama abah aku..dan esok subuhnya..abah telah dijemput Ilahi..

Percaturan Allah itu sangat indah. Terima Kasih Allah.

1 ulasan:

1. wow sis. gigih sy baca sampai habis. very informative. insyaallah akan ke taiwan mac2020. tq share pasai tiket train, bus etc. tqvm. *btw sy dr aloq staq jugak ✌

BalasPadam

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...