Jumaat, 2 November 2018

MENJEJAK JACKIE CHAN - HONG KONG PART 2

Assalamualaikum.

Maaf kalau ada detail-detail yang aku tertinggal. Maklumlah 2 tahun lalu punya cerita. Ok..aku sambung.

Atas bas dari Airport

Lepas naik bas, sempatlah aku acsess internet. Ada wifi dalam bas. Hostel yang kami booking terletak di area Tsim Sha Tsui, Chungking Mansion..akan melalui Nathan Road. 1 je kekesalan aku, gambar dalam handphone aku punah sebab handphone RAM rosak dan gambar-gambar tu ada dalam memori phone.

Airport HK berada di Chek Lap Kok dan Tsim Sha Tsui (TST) seperti yang bertanda merah

Chungking Mansion..buat aku berpusing-pusing cari sebab tak perasan signboard yang tinggi. Nampak kedai-kedai je..rupa-rupanya, dibawah je kedai..kat atas tu rumah dan hostel pelbagai nama ada.



Seriau pulak aku tengok..banyak Negro, Bangla dan India kat situ. Untungnya kat situ banyak kedai makan dan ada restoren halal. Lift ada 2 biji je..muat 6 orang..nak naik pun beratur..apek yang jaga lift tu pun bukan main chengey lagi. Pendek kata bangsa HK ni, tak ada manner. So korang kena buat hati kering je.

Antara hotel dan hostel yang ada dalam Chungking Mansion

Lepas check-in (tempat check in pun rumah aje dowh) , tauke dia India. .budak dia bawak kami naik tangga pulak nak ke bilik. Ok ..dah dapat bilik. Sempit gila..macam lubang kubur daaaa.. Tergelak-gelak aku dengan Iera,berjalan asyik tersangkut punggung masing-masing.

Kedudukan Chungking Mansion

Lepas letak beg, kami turun dan melawat kawasan sekitar. Sempatla ambik gambar dan ushar line.. mana nak pergi esok. Ikut itenary mula tu nak melawat kawasan terdekat dulu..

Dari Chungking Mansion dah tak jauh dengan beberapa tempat harus pergi. So aku dan Iera menapak je.

Hong Kong Space Museum

Hong Kong Cultural Center


Studio Theater yang ada dalam Hong Kong Cultural Center







Tapi segala-galanya berubah. Kami pergi yang jauh dulu..Disebabkan muzium terdekat tutup untuk  renovation dan kebetulan hari hampir gelap, memang tak boleh nak masuklah dalam muzium tu semua. So kami hanya berjalan-jalan di sekitar Avenue of Star yang tinggal sekerat sebab ditutup untuk renovation..

Pulau Hong Kong diseberang sana

Maka hari pertama ni aku tak dapat menjejak di mana Jackie Chan.

Itu je untuk hari ni..sambung esok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...