Jumaat, 16 November 2018

MEE KUAH TULANG STAIL UTARA

Assalamualaikum.

Puas cerita pasal percutian..Kali ni aku nsk kongsikan koleksi resepi pulak.  Menu berasaskan mee. Dan aku nak kongsikan resepi Mee Kuah Tulang stail utara. Tak tahulah aku kat selatan macam mana kan ? Sama aje kot..


Bahan-bahan;
Untuk Kuah:-
4 ulas bawang merah
1 labu bawang putih
2 inci halia
1/2 cawan udang kering
1 mangkuk cili kering
***Bahan tumis-semua bahan ni blend

4 biji kentang
2 biji ubi keledek merah(besar penumbuk,lebih pun ok)
***Rebus dan blend dengan sedikit air
1 cawan sos tomato
1 kiub pati lembu/ayam
1/2 cawan gula

1kg tulang
1/2kg daging
*** rebus dan jadikan stock anggaran 2liter, daging siap rebus guna untuk hidang

Untuk Hidang:-
1 pek mee -celur
2 ketul tauhu -sapu kunyit,goreng dan potong
Sawi -celur dan potong
Taugeh -celur
Telur Rebus
Daun Bawang
Daun sup
Cili merah
Bawang Goreng
Daging rebus -potong nipis
Limau nipis - optinal..


Cara-cara;
1. Panaskan minyak, tumis bahan tumisan, masukan 1 per 1 hingga naik bau dan akhir sekali masukkan cili blend.
2. Masukkan tulang dan air rebusan tulang, masak hingga didih.
3. Masukkan ubi-ubi yang siap lenyek/blend dan sos tamato. Tambahkan air jika kuah terlalu pekat. Perasakan,gula dan garam. Kuah mee tulang ni mesti ada manis-manis sikit ye..bukan manis gile 🤣
Untuk bahan yang aku bagi tu, boleh penuh 1periuk 6liter

Siap dihidang!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...