Jumaat, 23 November 2018

GULAI IKAN TEMENUNG KU SENDIRI

Assalamualaikum.

Marathon betul aku punya entri. Hari-hari ada. Semuanya pasal makan aje. Lepas ni kita tengok hasil jahitan manik aku selama 2 tahun menyepi dari berblog.

Kali ni aku kongsihan resepi kari lagi. Gulai Ikan Temenung.. ikan temenung tu, ikan kembunglah. Aku pun tak tahu kenapa kat Kedah dipanggil ikan temenung..ada yang panggil ikan temenu.. apa-apa sajalah. Yang pastinya ikan temenung laut Kedah dan Perlis, isinya lebih gebu dan lemak.

Goreng panas-panas , taruk kicap pun sedap sangat dah. Ok jom tengok resepi aku. Gulai ni agak masam sikit, tak macam kari mamak.

Bahan-bahan;
10 ekor ikan temenung/kembung
3 ulas bawang merah -dimayang
3 ulas bawang putih -dimayang
1 sudu halba campur (halba+biji sawi+jintan putih)
2 pek kecil serbuk kari ikan
Asam jawa besar bola pingpong -perah ramas dengan 1 cawan air
1 tangkai daun kari
1 cawan santan 

Sayuran(optional ..tak letak pun ok..letak lagi sedap)
7-8 batang bendi
1 biji terung -belah 2 dan potong serong
2 biji tomato -belah 6
2 biji cili merah -belah 3 kat hujung

Cara-cara;
1. Panaskan minyak, tumis bawang-bawang, halba campur dan daun kari sampai naik bau.
2. Masukkan rempah kari dan air asam jawa dan tumis sampai pecah minyak.
3. Masukkan 1 cawan air dan santan bagi didih masukkan sayur-sayuran. Agak sayur hampir lembut baru masukkan ikan. Kalau taknak sayur, boleh terus masukkan ikan. Perasakan kuah sesedap rasa. 

Gulai ni aku tak letak sayur..layan dengan lempeng kelapa.

Ini aku letak bendi dan terung.

Gulai ni tak lah pekat sangat tak cair sangat..sebab gulai ikan tak best kalau terlalu pekat. Cubalah ya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...