Ahad, 25 November 2018

KARI KEPALA IKAN JENAHAK

Assalamualaikum.

Kari AKA gulai kepala ikan ni, adik ipar aku yang request. Penat dia cari kepala ikan jenahak ni..Sebiji kepala pun RM60.. seriau aku dengar. Teringin nak makan gulai aku katanya. So inilah resepinya.

Bahan-bahan;
3 ulas bawang merah -dimayang
3 ulas bawang putih -dimayang
1 sudu halba campur (halba+biji sawi+jintan putih)
2 pek kecil serbuk kari ikan
2 sudu serbuk cili
Asam jawa besar bola pingpong -perah ramas dengan 1 cawan air
2 tangkai daun kari
2 cawan santan 

Sayuran:-
7-8 batang bendi
2 biji tomato -belah 6
2 biji cili merah -belah 3 kat hujung

Cara-cara;
1. Panaskan minyak, tumis bawang-bawang, halba campur dan daun kari sampai naik bau.
2. Masukkan rempah kari dan air asam jawa dan tumis sampai pecah minyak.
3. Masukkan 1 cawan air dan santan bagi didih masukkan kepala ikan dahulu kemudian baru masukan bendi dam tomato. Perasakan kuah sesedap rasa.

Aku masak guna kuali..tak muat nak masak guna periuk..besar sangat kepala dia.

Emmm..tak angkat kepala adik ipar aku makan kepala ikan ni. Bertambah-tambah nasi ..pulak tu mak aku buat sambal belacan. Sesekali balik kampung, layan ajelah adik ipar sorang tu. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...