Sabtu, 24 November 2018

GULAI TELUR IKAN MAYONG

Assalamualaikum.

Tak selalu dapat makan gulai telur ikan ni..tambah-tambah telur ikan mayong. Sebabnya telur ikan ni bermusim..ada musim adalah. Kalau bukan musim, memang kempunan. So bila dah sampai musim, aku akan beli banyak-banyak simpan tepat beku buat stok.

Kalau masuk tempat beku, setahun pun boleh tahan..tapi kalau kat rumah aku memang tak sempat sampai setahun..dah habis licin jadi gulai.

Harga telur mayong ni boleh tahan juga. Tapi tak kisahlah sebab sedap dan benda susah dapat.

1 pek tu setengah kilo. 

1 pek memang ngam-ngam dapat 1 periuk untuk sekali makan.

Bahan-bahan;
1/2kg telur ikan mayong - rendam air panas 10minit
3 ulas bawang merah -dimayang
3 ulas bawang putih -dimayang
1 sudu halba campur (halba+biji sawi+jintan putih)
2 pek kecil serbuk kari ikan
Asam jawa besar 2 ibu jari -perah ramas dengan 1 cawan air
1 tangkai daun kari
1 cawan santan 

Cara-cara;
1. Panaskan minyak, tumis bawang-bawang, halba campur dan daun kari sampai naik bau.
2. Masukkan rempah kari dan air asam jawa dan tumis sampai pecah minyak.
3. Masukkan 1 cawan air dan santan bagi didih . Masukkan telur ikan. Perasakan kuah sesedap rasa.

Mesti ada yang tertanya-tanya,kenapa aku rendam telur dengan air panas dulu.. inilah sebabnya.. kuah gulai tak sempat masak, telur dah habis pecah. Try and error ..so aku cuba cari cara untuk kurangkan telur pecah. Kalau pecah, kuah akan jadi pekat..so gulai tak berapa best.

Ini yang aku rendam air panas. Peratusan telur pecah agak rendah. Tapi telur jangan rebus terus, kalau keras nanti tak sedap pulak.

Apapun, aku sentiasa belajar atas kesilapan untuk sedapkan masakan aku. Ok korang..selamat mencuba.

Adeuss!!

1 ulasan:

  1. Teringin pulak mnak makan gulai telur mayong! Bilalah boleh balik kampung ni...boleh beli telur mayong di Pantai Remis!

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...