Isnin, 26 November 2018

PUDING LAICI SAYA BUDAK BARU BELAJAR

Assalamualaikum.

Harini cuba buat puding pulak. Sebenar-benarnya.. aku ni tak pandai buat puding, kek, kuih dan biskut. Masak lauk pauk ok, tapi lain dari tu, memang aku tak pandai. Sesekali je menjadi..yang lain tu asyik kena gelak dengan suami je. 

Pun begitu,aku sedaya-upaya belajar buat. Banyak tak jadi dari jadi. Sabor jelah. Kalini aku cuba buat puding laici..Alhamdulillah..menjadi.

Bahan-bahan;
1 tin buah laici- dikisar bersama airnya(tinggal sikit untuk hiasan)
1 liter air
10gm agar-agar serbuk
1camca gula pasir 
1/2 cawan susu pekat krimer manis

Untuk agar-agar warna-warni;
10g agar-agar serbuk
5 1/2 gelas air
1 cawan gula
Beberapa pewarna berperasa kesukaan. Aku gunakan sirap, oren, epal, yang biru tu ntah apa nama. Belasah aje.

Cara-cara;
Mulakan dengan agar-agar warna-warni;
Masak serbuk agar-agar hingga hancur gula dan bahagikan kepada beberapa bekas. Setiap bekas, titik pewarna berlainan. Biarkan sejuk dan mengeras, potong kiub.
Nampak banyakkan? Aku gandakan bahan sebenarnya..punyalah banyak..kan aku dah cakap aku tak pandai..hahha

Untuk puding laici;
1. Masak serbuk agar-agar dengan semua bahan sampai gula hancur. Biarkan sejuk sebentar.
2. Susun buah laici dalam loyang dan tabur agar-agar warna-warni.
3. Tuang agar-agar laici yang dimasak tadi dan sejukkan.
Tadaaa!!! Susun punya susun..tak nampak yang biru..

Sebenarnya..puding laici aku ni rasa macam-macam dah. Ada rasa oren..rasa sirap..rasa epal..tapi berlaici..haa..macam mana tu? Makan ajelah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...