Selasa, 20 November 2018

KARI AYAM UNTUK KENDURI

Assalamualaikum

Sebenarnya dah lama nak share resepi sendiri ni..Kari ayam atau orang Kedah sebut Gulai ayam . Gulai ni sesuai untuk makan dengan pulut kuning, ketupat palas atau roti jala.Ini cara aku tapi resepi ni untuk kuantiti kenduri,sebab masa buat ni,aku tengah masak untuk kenduri 😂 so sape nak cuba..kurang-kurang kanlah yaa..


Bahan blend:
2-3 biji bawang besar
3 labu bawang putih
4 ruas halia(agak-agak 1 mangkuk bila blend)

Bahan tumis:
7-8 biji bawang merah
1 labu bawang putih
2 inci halia-mayang
***semua kat atas ni dimayang
Bunga lawang,kulit kayu manis,buah pelaga(agak2la ye)
2 pokok daun saderi/sup/ketumbar -simpulkan 1
4-5 tangkai daun kari

3 cawan minyak masak
4 ekor ayam
*1/2kg rempah kari
*1pek kecik serbuk cili(kalau suka pedas)
ATAU
1/2kg rempah kari pedas (Baba's pek Merah)
2kg ubi
12st garam(ikut taste masing2 lah ye sebab sukatan ni aku bagi sesedap rasa aku dah)
1liter santan pekat
2liter air
2kiub pati ayam

Cara-cara
1.Panaskan minyak, tumis bahan tumis dlm 5-6minit pastu masukkan bahan blend..tumis sampai naik bau
2.Masukkan serbuk kari dan serbuk cili,kacau sampai naik minyak
3.Masukkan ayam,gaul rata untuk matikan air sekejab.
4.Tambah 1liter air,ubi kentang dan garam..bagi didih kejab
5.Tambah baki 1liter air dan santan,dan kiub ayam. Sape nak kuah cair lagi..tambah le air..jgn banyak sangat..kang tak pasal-pasal jadi sup ..ceroii!!.huhu.dah didih tu masaklaa..











Aku ni kalau masak, aku tak suka ramai-ramai kat dapur. Biar aku sorang pun tak pe..so untuk 4ekor ayam ni..aku godek sorang-sorang..

So..selamat mencuba.. tak sedap jangan marah haaaa😂

 Adeuss!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...