Rabu, 28 November 2018

IKAN MASAK ASAM

Assalamualaikum.

Ini resepi orang berpantang. Aku pun pantang juga..pantang jumpa. Biasanya orang guna ikan ketul tak kisahlah ikan tongkol/kayu/aya atau tenggiri, nyiur-nyiur.. tapi aku guna ikan temenung je. 

Kalau nak tau..orang Kedah dulu-dulu..warga emas intan berlian semua tu, diorang tak kata Ikan Masak Asam.. tapi Ikan Rendang Asam. Jangan salah faham.. rendang yang dimaksudkan bukanlah rendang hari raya tu..tapi rendang tu maksudnya goreng. Huhu..

Paling senang dan sedap. Bertambah nasi, tak perlu lauk lain dah. Ini menu kegemaran abah aku.

Bahan-bahan;
Ikan goreng
4 ulas bawang merah -dimayang
4 ulas bawang putih -dimayang
2 inci halia -diracik
1 cawan air asam jawa yang pekat
1 labu bawang besar
2 biji cili merah 
5-6 biji cili padi

Cara-cara; 
Panaskan minyak, tumis bawang merah,bawang putih dan halia. Masukkan air asam jawa. Bila kuah dah didih, masukkan ikan goreng, bawang besar, cili dan garam. Sedikit gula untuk imbangkan rasa. Ok. Siap.

Aku lebihkan bawang.. yummmyyyyhhh! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...