Khamis, 29 November 2018

KETUPAT SOTONG BERSIRAM SAMBAL

Assalamualaikum

Aku ni peminat pulut dan sotong. Dah lama teringin nak makan ketupat sotong, tapi bila dah cuba makan, tekak utara aku ni cerewet sangat. Kuah ketupat sotong ori yang agak manis tu aku tak mampu telan. Leceh betul..

So, aku pun mulalah mereka-reka resepi sendiri. Maka jadilah Ketupat Sotong Sambal. Mujurla sedap juga..

Bahan-bahan;
15 ekor sotong saiz sedang
1/2 cawan beras pulut -direndam 1/2 jam
2 cawan santan
1/2 cawan air

Untuk kuah:-
3 ulas bawang merah
6 ulas bawang putih
1 genggam cili merah
*** semua blend sekali jalan
1 camca sos tomato
2 camca sos cili
2 sudu gula
Garam
1 helai daun kunyit -mayang nipis

Cara-cara;
1. Sumbat beras pulut dalam sotong dengan kadar setengah penuh, kelip bahagian terbuka dengan lidi supaya tertutup.
2. Susun dalam periuk, masukkan santan dan air, tambah sedikit garam dan masak hingga santan kering.
3. Untuk kuah sambal, panaskan minyak dan tumis bahan blend, sos cili dan tomato. Perasakan gula dan garam. Tumis hingga kuah pekat dan masukkan daun kunyit.
4. Hidang ketupat bersama kuah sambal.

Derhaka betul aku kan? Belasah je,janji kena dengan selera

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...