Rabu, 21 November 2018

GULAI AYAM BETIK MUDA

Assalamualaikum..

Kalau dah nama pun orang utara..memang kari lah menu rutin..macam wajib ada.. Kat Kedah ni, orang tak sebut kari, tapi sebut Gulai. Ada bermacam-macam gulai sebenarnya.

Biasanya gulai betik muda ni dibuat dengan ayam kampung. Tapi untuk hari ni aku buat dengan ayam biasa je tapi aku gunakan rempah giling yang aku beli. Jom kita start..

Bahan-bahan;
3 ulas bawang merah- dimayang
3 ulas bawang putih- dimayang
1 inci halia - racik macam batang mancis
3 sekawan - kulit kayu manis+bunga lawang+buah pelaga..ambik serba sikit aje
1 tangkai daun kari
2 pek rempah kari ayam- bancuh dengan sedikit air
1 ekor ayam
1/2 liter santan sawit
1 biji betik muda saiz kecil - anggaran 1 mangkuk
1 kiub ayam

Cara-cara;
1. Panaskan minyak, tumis semua bawang, halia, daun kari dan 3 sekawan sampai naik bau dan masukkan rempah kari dan tumis sampai pecah minyak.
2. Masukkan ayam dan 2cawan air. Bila dah didih, masukan betik dan santan. Kalau nak letak betik lebih pun ok.
3. Perasakan dengan garam dan kiub ayam.

Inilah bezanya rempah kari biasa dengan rempah giling..warna dan rasa memang berbeza. Rempah gilinglah yang paling sedap.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...