Selasa, 5 Mac 2013

KPSL UNDANG-UNDANG 2012

UPDATE:19.06.2013 - Saya mendapat komen untuk minta di emailkan entri dibawah ini. Harap maaf , saya sangat sibuk. So kepada sesiapa yang berhajat untuk copy, silakan.. tiada halangan.. tak perlu minta izin,cuma tolong doakan yang baik2 untuk saya (doakan agar segala doa saya dimakbulkan Allah) ..itu aje..tapi jika ingin saya email, maaf.. permintaan anda tidak dapat dipenuhi kerana saya sangat sibuk dengan tugas harian (bekerja dan menjahit) . Sekali lagi saya berharap agar tidak meminta saya email entri ini secara personal kepada anda. Harap maaf. Terima kasih.
****************
Assalamualaikum..

Minggu ni memang aku kurang sihat sangat-sangat..

Tapi aku tetap nak berkongsi sesuatu kepada yang memerlukan. Entri ni mungkin memeningkan kepala orang yang tak minat tahu..tapi aku yakin ianya amat berguna kepada kawan-kawan yang telah..pernah dan bakal menduduki Peperiksaan KPSL N27. Alhamulillah aku telah lulus ke 3-3 kertas. Kertas pertama yang aku lulus adalah Undang-undang umum.

Sebelum aku pergi lebih jauh, korang yang kurang berminat dengan entri ini silalah abaikan..kesian pulak korang nak baca panjang berjela nih.

Ada yang mengatakan Undang-Undang Umum atau Kertas 3 ni susah. Pada aku ,rasanya ini kertas yang agak mudah. Oleh yang demikian aku nak berkongsi jawapan peperiksaan tahun lepas yang aku cuba jawab dan soalannya aku pinjam dari kawan ofis. 

Untuk jawapan in aku tidak bagi secara direct. Maksud aku..aku tidakberikan jawapan seperti yang aku jawab dulu..tapi aku bagi secara "DI MANA BAB ATAU TAJUK YANG ANDA PERLU RUJUK". Ini mengelakkan dari korang malas nak selak buku. Kalau korang nak tahu jawapannya,korang kena selak buku ikut "rujukan" yang aku bagi..

*****
Soalan 1 a) Norika Fujiwara dilahirkan di Tokyo hasil pernikahan ibunya Puan Nana Ika seorang rakyat Malaysia  dengan bapanya seorang jurutera syarikat multinasiona warganegara Jepun. Pada 14 Februari 2012, ketika berusia 4 tahun, Norika Fujiwara telah di bawa kembali ke Malaysia oleh ibunya setelah bercerai dengan bapanya di Jepun. Puan Nana Ika telah membawa Norika Fujiwara ke Pejabat Pendaftaran Negara di Putrajaya, memohon kewarganegaraan Malaysia bagi anaknya itu.

Sebagai seorang Pegawai Pendaftaran, jelaskan status kelayakan Norika Fujiwara untuk memohon kewarganegaraan Malaysia dengan cara kuasa undang-undang dan berikan justifikasinya.

Jawapan: Rujuk Perlembagaan Persekutuan, Bahagian 3, Kewarganegaraan Bab 1, Perkara 15(2), 15A, Perkara 18


Soalan 1 b) Encik Klam Kar Bord sekeluarga telah tinggal selama 2 tahun di Christchuch sebagai memenuhi syarat untuk memperolehi taraf permastautin tetap di New Zealand. Setelah berjaya memperolehi taraf permastautin tetap New Zealand itu, Encik Klam Kar Bord sekeluarga telah pulang semula ke Malaysia untuk menjalankan tanggungjawab sebagai pengundi salam Pilihanraya Umum yang lalu.
Walaubagaimanapun, pihak Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia telah membatalkan hak Encik Klam Kar Bord sekeluarga untuk mengundi atas sebab Kerajaan Malaysia dengan perintah mahkamah telah pun melucutkan hak kewarganegaraan Persekutuan mereka. Encik Klam Kar Bord tidak berpuas hati dan bercadang untuk mencabar keputusan Kerajaan Malaysia tersebut.
Jelaskan sama ada wujud sebarang prima facie yang boleh menjadi asas kepada Encik Klam Kar Bord bagi mencabar keputusan Kerajaan Malaysia melucutkan hak kewarganegaraan Persekutuannya. Nyatakan justifikasi yang berkaitan.

*Sebelum itu ini maksud Prima Facie:: Mempunyai bukti kukuh untuk memulakan pendakwaan sesuatu kes :
Jawapan : Tidak wujud prima facie sebab : Rujuk Perlembagaan Persekutuan, Kewarganegaraan Bab 2, Perkara 23, 24(1) dan (2)


Soalan 1 c) Puan Kristina yang mengikuti suaminya bertugas di Brussels, Belgium telah pulang ke Malaysia  untuk melahirkan anak sulung mereka dengan menaiki pesawat Luthansa,sebuah syarikat penerbangan Jerman. Tanpa di duga,tiba-tiba Puan Kristina mengalami sakit perut dan telah melahirkan seorang bayi lelaki dalam pesawat berkenaan ketika berad diruang udara Thailand.
Sila jelaskan nama negara yang akan didaftarkan sebagai tempat kelahiran bayi lelaki Puan Kristina dan berikan justifikasinya berdasarkan Perlembagaan Persekutuan berhubung penetapan negara tersebut

Jawapan: Rujuk Perlembagaan Persekutuan, Jadual-Jadual, Jadual Kedua, Bahagian 3, Peruntukan Tambahan Mengenai Kewarganegaraan, Tafsiran, Para 19A

*****


Soalan 2. a) DYMM Yang Di pertuan Agong dijadualkan menjalani pemeriksaan kesihatan di Washington,AS mulai 27 Jun 2012 hingga 6 Julai 2012.Setelah itu Baginda akan terus berangkat ke Mekah untuk menunaikan umrah sebelum kembali ke Malaysia pada 13 Julai 2012.
Berdasarkan Perlembagaan Persekutuan, apakah tindakan tertentu yang perlu dilakukan oleh DYMM Yang Di Pertuan Agong sebelum berangkat meninggalkan Malaysia dan berikan justifikasi tindakan tersebut.

Jawapan : Rujuk Perlembagaan Persekutuan, Bahagian 4, Persekutuan Bab 1, Perkara 33(1), Perkara 34(5)dan (7) DAN
Perlembagaan Persekutuan, Jadual-Jadual, Jadual Kelima Majlis Raja-Raja, Perkara 38(1) Fasal 6.

Soalan 2. b) Terdapat 3 keadaan yang menyebabkan seseorang Raja sesebuah negeri dalam Malaysia tidak layak untuk di pilih memegang jawatan Yang Di Pertuan Agong.
Nyatakan tiga keadaan tersebut.

Jawapan : Rujuk Perlembagaan Persekutuan, Jadual-Jadual, Jadual Ketiga, Bahagian 1, Perkara 1 a-c

Soalan 2. c) Nyatakan jumlah undi Majlis Raja-Raja yang mencukupi untuk memecat Yang Di Pertuan Agong

Jawapan : Rujuk Perlembagaan Persekutuan, Jadual-Jadual, Jadual Ketiga, Bahagian 3


Soalan 2. d) Semua Raja bagi Negeri-negeri dalam Malaysia menerima gaji sebagai mana diperuntukan oleh Perlembagaan Negeri masing-masing.
Jelaskan sama ada seseorang Raja masih boleh diberikan gaji sebagaimana diperuntukan oleh Perlembagaan Negeri setelah dilantik menjadi Yang DiPertuan Agong.

Jawapan : Rujuk Perlembagaan Persekutuan, Bahagian 4, Persekutuan Bab 1, Perkara 34(a) dan (c)

*****


Soalan 3. Encik Asri berumur 30 tahun telah meninggal dunia dalam perkhidmatan sebagai Pegawai Tadbir  dan Diplomatik. Taraf jawatan beliau adalah tetap dan telah berkhidmat selama 4 tahun serta telah disahkan dalam perkhidmatan sebulan sebelum beliau meninggal dunia. Beliau meninggalkan seorang balu dan seorang anak lelaki berusia 5 tahun.


a)      Adakah Encik Asri layak diberikan taraf sebagai seorang pegawai berpencen? Berikan alasan
Jawapan : Rujuk Akta Pencen, Seksyen 7(a) dan (b)

b)      Balu dan anak lelaki Encik Asri juga layak diberikan faedah-faedah persaraan atau apa-apa pampasan terbitan. Nyatakan sebabnya, tempoh pemberian dan jumlah pencen terbitan tersebut
Jawapan : Rujuk Akta Pencen, Seksyen 15(1) dan (2)

c)      Nyatakan keaadaan yang boleh menyebabkan faedah persaraan yang diberi lepada balu dan anak tersebut terhenti
Jawapan : Rujuk Akta Pencen, Seksyen 16A ,Seksyen 17 DAN Seksyen18

*****

Soalan 4. Senarai berikut merupakan beberapa kategori tanggungan kepada seorang penjawat awam yang telah diberikan taraf sebagai pegawai berpencen”

i.                    Anak perempuan berumur 12 tahun
ii.                  Anak lelaki berumur 20 tahun tetapi telah berkahwin
iii.                Anak CACAT anggota kekal berumur 45 tahun
iv.                Janda
v.                  Balu yang telah berkahwin semula sebulan selepas penjawat awam itu meninggal dunia

Daripada senarai di atas, nyatakan:
a)      siapakah yang layak untuk diberikan pencen terbitan? Berikan alasan anda

b)      Siapakah yang tidaklayak diberi pencen terbitan?

Jawapan : Untuk kedua2 soalan ini ->Rujuk Akta Pencen, Bahagian III, Pencen  Terbitan Dan Ganjaran Terbitan


*****

Soalan 5 a) Encik Amran seorang warganegara Bangladesh telah diambil bekerja sebagai buruh oleh Syarikat Bina murni Sdn. Bhd melalui permit verja yang dikeluarkan oleh Jabatan Imigresen kepadanya.
Adakah Encik Amran boleh mencarum lepada KWSP? Nyatakan alasan anda

Jawapan: Rujuk Akta KWSP,Bahagian I, Permulaan, 2.Tafsiran “pekerja” DAN Jadual Pertama(Seksyen 2) Fasal (6)

Soalan 5 b) Encik Salam mengusahakan perniagaan sendiri iaitu dengan membuka gerai makan dihadapan rumahnya. Beliau memperoleh pendapatan secara purata sebanyak RM5000.00 sebulan.
Adakah Encik Salam boleh mencarum kepada KWSP? Nyatakan alasan anda

Jawapan : Rujuk Akta KWSP , Jadual Pertama (Seksyen 2)


Soalan 5 c) Puan Salmah telah diambil bekerja oleh Dato’ Normah sebagai pembantu rumah.Beliau telah dibayar gaji sebanyak RM700 sebulan.
Adakah Puan Salmah boleh mencarum KWSP? Nyatakan alasan anda.







*****

Soalan 6. Encik Kamaruddin baru dilantik sebagai Pembantu Tadbir (Kewangan) di Kementerian Pelajaran Malaysia pada 1 Feb.2012. Beliau yang menerima gaji sebanyak RM850 sebulan telah diminta membuat caruman lepada KWSP melalui potongan gaji.
a)      Mengapakah En.Kamarudin perlu mencarum KWSP?
Jawapan : Rujuk Akta KWSP , Bahagian V, Seksyen 43(1)

b)      Nyatakan kadar caruman yang perlu dibayar oleh En.Kamarudin kepada KWSP
Jawapan: Rujuk Akta KWSP , Bahagian V, Seksyen 43(1), DAN Jadual Ketiga
c)      Jelaskan dalam keadaan manakah En.Kamarudin boleh mengeluarkan kesemua carumannya dalam KWSP?
Jawapan : Rujuk Akta KWSP , Bahagian VI, Seksyen 54



Untuk soalan 5 dan 6 berkaitan KWSP. Pada yang nak ambik exam nanti aku cadangkan anda lawati web KWSP sebab kat situ lebih banyak maklumat berbanding AKta KWSP.aku tak galakkan jawab soalan KWSP kalau anda hanya bawa buku saja.

Semoga  entri ini akan memberi manafaat kepada yang memerlukan..Esok aku akn bagi tips macam mana nak jawab soalan KPSL ni..

Adeus!!

70 ulasan:

  1. Terima kasih on the sharing....

    BalasPadam
  2. PB..kalau dah lepas boleh la isi spa ye untuk jawatan N27?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Zie-shah-zie jwtn pen.peg.tadbir. tapi laluan yg sgt sukar bila kuota hny ciput dan yg memohon berbelas ribu

      Padam
  3. Syafakillah Pen Biru semuga cepat sembuh..

    Tq sharing info yg bagus ini :D

    BalasPadam
  4. salam,...boleh saya amik soalan kpsl nie....kalau boleh...tolong e-mail pada saya di qish_ct@yahoo.com..terima kasih...

    BalasPadam
  5. all the best kepada sesiapa yang amik soalan kpsl nih :-)

    BalasPadam
  6. PB,
    Tak de kena mengena dengan akak. Tapi akak baca juga soalan=soalan yang memecahkan otak ini. Selamat berjaya kepada yang berkenaan.

    BalasPadam
  7. Salam K.PB..
    berpinar2 cma tgk q&a ni kak..
    adesss... gud luck utk mereka yg amek paper KPSL NI :)

    BalasPadam
  8. assalamualaikum...bulih ke nak minta soalan ni...heee..hee..saya cadang nak ambil periksa tahun ni..
    terima kasih..
    emel saya.

    dewiasmara36@gmail.com

    BalasPadam
  9. mohon email juga kpd saya. TK

    ridwanhamzah@gmail.com

    BalasPadam
  10. as-salam
    mohon emailkan kpd saya cth soalan+jwpn ni. terima kasih

    ridwanhamzah@gmail.com

    BalasPadam
  11. salam..
    nak minta tolong emelkan entry ini..
    ayshahhassan2911@gmail.com

    BalasPadam
  12. salam,

    mahu minta emelkan soalan +jawapan ,
    terima kasih.
    ayshahhassan2911@gmail.com

    BalasPadam
  13. assalamualaikum..
    saya nak share soalan ni..bole x email kat saya
    nurhaidah1981@gmail.com

    BalasPadam
  14. assalamualaikum..
    bole saya share soalan kpsl ni..
    minx tolg email kat saya nurhaidah1981@gmail.com

    BalasPadam
  15. mohon tlg emailkan juga kepada sy..pudin_labu@yahoo.com

    BalasPadam
  16. mohon admin balas komen ini..tqsm

    BalasPadam
  17. mohon share.. tolong email pd sya .. putih.kambing@gmail.com

    BalasPadam
  18. mohon share... tolong email dgn sya jg.. putih.kambing@gmail.com.. tq

    BalasPadam
  19. mohon tlg emailkan kat sy aremint85@gmail.com

    BalasPadam
  20. mohon email ke nuraida78@gmail.com kerana sy nak ambil periksa pd hujung bula ini

    BalasPadam
  21. mohon share ke lenn_810@yahoo.com .. trima kasih

    BalasPadam
  22. salam sis, kalau nak jawab soalan undang-undang jawapan kena jawab rujuk akta sekian2 atau nak salin semua akta2 tu?

    BalasPadam
  23. salam, mohon share ke zeti.asyraf@gmail.com. bila nak jawab soalan ni, kita perlu salin ke semua akta atau point je kat situ akta brape, jadual ape. thanx ;)

    BalasPadam
  24. salam,boleh tak mohon share kepada saya email :dayat_keai@yahoo.com/ terima kasih.. :)

    BalasPadam
  25. salam,mohon share ke dayat_keai@yahoo.com..
    terima kasih

    BalasPadam
  26. hi...mohon share kpd sy via email : korn0509@gmail.com

    BalasPadam
  27. mohon share ke nurisconel@yahoo.com.my, jawapan dan rujukan, tq atas bantuan

    BalasPadam
  28. maaf pen biru, akak kopy soalan n jawapan kpsl tu yer

    yati

    BalasPadam
  29. maaf pen biru,nak minta copy soalan n jawapan kpsl tu yer.

    BalasPadam
  30. BOLEH TLG EMAILKAN AKAK yanis_tulip@yahoo.com..tima kasih

    BalasPadam
  31. boleh tlg email x...tima kasih shamifti@gmail.com

    BalasPadam
  32. tqvm utk pngkongsian ilmu yer.

    BalasPadam
  33. assalam...mohon share ye, emel saya: nanee14@gmail.com

    BalasPadam
  34. asslamulaikum..mohon share ye, email saya amahrinah@gmail.com.

    BalasPadam
  35. assalamulaikum. mohon share soalan dan jawapan ya, email saya amahrinah@gmail.com.
    Terima kasih

    BalasPadam
  36. assalamualaikum,,,sy akan mengambil exam ni pada 27/06/2013,,,boleh share tak,,,email saya myrasufira@gmail.com,, terima kasih,,,

    BalasPadam
  37. Terima kasih atas kongsian.. alhamdulillah

    BalasPadam
  38. saya doankn penulis blog ni panjang umur sbb rajin share..soalan...

    BalasPadam
  39. penBiru tq atas sharing ruangn solan undang2, moga pnjang umur.. atleast sy dpt view.. tnya kwn2 byk kata dh lupa..

    BalasPadam
  40. mohon copy n paste yeah...tq..:)

    BalasPadam
  41. salam saya nk minta jgk soalan nie... alamat emai saya umievivas@gmail.com .....tq..

    BalasPadam
  42. Salam sis....saya nak mintak izin untuk copy soalan dan jawapan di atas.....terima kasih..

    BalasPadam
  43. Assalamualaikum sis. Saya nk mntk izin untuk copy this page. Harap dibenarkan.....tq sis.

    BalasPadam
  44. Salam sis...nk minta copy this page, alamat email kartini1975@gmail.com. tq

    BalasPadam
  45. salam,sis.sy nk minta copy soalan ni.ni alamat emel sy
    salwana86@yahoo.com.my
    ni utk exam sy pd 27 Ogos 2014

    BalasPadam
  46. salam sis...sy nk mtk izin utk copy soalan ni..tq..

    BalasPadam
  47. Salam sis....mohon copy soalan ini yer....tqvm.

    BalasPadam
  48. Salam sis, sy mohon copy soalan ni yer..tq..

    BalasPadam
  49. Salam sia,
    Nak tanya boleh ke bawak nota selain dari buku..maksud nya mcm nota untuk akta kwsp.kita print akta tu dari website.so boleh kita guna semasa exam tu nti

    BalasPadam
    Balasan
    1. bindingkan dan jadikam seperti buku..x ada mslh..jgn kertas stepler cmtu aje.kompom pgawas x bagi

      Padam
  50. salam admin.minta kerjasama untuk copy maklumat ini.tq so much.

    BalasPadam
  51. Salam admin. Minta kerjasama untuk copy maklumat ini. Tk.

    BalasPadam
  52. Salam admin...Nk mta copy maklumat ni bule x?

    BalasPadam
  53. salam admin..minta izin copy..trima kasih

    BalasPadam
  54. assalamualaikum admin...nak copy ekk..esok exam..nak wat toyol.huhu

    BalasPadam
  55. aslm..tq info2 di ats.. mohn jasa baik utk diemailkn pada saya.. tq byk2.. aqufeeyda@gmail.com

    BalasPadam
  56. assalamulaikum sis...mohon copy...tp dia tulis tak mo tak mo tu keluar....cne nk copy?tq sis

    BalasPadam
  57. macam mn nak copy d x kasi pun

    BalasPadam
  58. Mohon copy yea.terima kasih.. masih aktif ke blog ni kak? x nmpak plak entree yg baru.. :D...tqtq

    BalasPadam

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...