Jumaat, 1 Mac 2013

TIPS MEMBELI JAM TANGAN.. MESTI TAHU!!!

Assalamualaikum..

Jam tangan..tak semua orang suka jam tangan..tapi ramai juga yang tak boleh biar tangan kosong tanpa jam. Orang membeli jam kerana minat, atau keperluan. 

  


Kadang-kadang orang beli kerana jenama..tapi bukan kerana spesifikasi..Pada orang..spesifikasi jam itu tak penting..yang penting jam itu cantik dan lagi best kalau berjenama. Lagi mahal lagi bagus..maka kerap-kerapla tengok jam depan orang

Hari ni aku nak kongsikan sesuatu. Info yang membantu. Korang tentu pernah tengok  perkataan ini pada muka atau belakang jam.. "WATER RESIST" atau sesetengahnya tulis "WR" sahaja....lepas tu mesti ada "50M"..atau "100M"  atau kadang-kadang di tulis  "5ATM"..atau "10ATM"..dan sebagainya.

Kita biasanya hanya tengok perkataan "WATER RESIST" sahaja sebab kita nak jam kita tu kedap air..kalau jatuh dalam air..air tak masuk dalam jam tu. Tanpa "WATER RESIST" kemungkinan jam tangan kita akan jadi berwap (bintik-bintik air kecil di cermin).

Tapi kita jarang tengok dan tahu makna "50M" atau "100M"..kalau ada yang tengok pun..kita hanya tahun itu adalah maklumat kedalaman air (khas untuk orang berenang).

So, sebelum beli..korang tengok dulu jadual di bawah ni..ia lebih mudah difahami.

klik untuk besarkan

Ok..aku nak cerita panjang pun nanti pening pulak korang nak baca..korang tengok jadual tu pun dah cukup. 

Maka tak hairanlah ada jam yang mencecah ribuan ringgit..sebab sppesifikasi jam itu sendiri.. Semoga entri ini memberi info kepada korang yang berhajat nak beli jam baru..

Adeus!!!

12 ulasan:

  1. wahh...memang memberi info...terima kasih ye

    BalasPadam
  2. semoga hari2 anda bertambah ceria di awal march ini
    moning..

    BalasPadam
  3. saya selalu tinggal jam merata tempat. hhihi

    BalasPadam
  4. ct selalu beli jam murah je..ehehe

    BalasPadam
  5. assalamualaikum pen biru...info menarik ni...:)

    BalasPadam
  6. semua jam mmg WR, tp part 50m, 100m ni.. baru taw, so stakat jam den yg 50m ni, moh ler kt cuci tgn je.. hek3.. =))

    BalasPadam
  7. kedai jam la ni jadi "saudagar senja". jam murah dan cantik berlambak dipasaran. sejak ada hp. org jarang beli jam kan?

    BalasPadam
  8. den biasa pilih jam sebab cantik atau tidak jer...huhu

    BalasPadam
  9. Salam kak..
    hihih..dah le tgh cari jam kat hubby ni..
    ikut selera die nk yg smart je.. -_-

    BalasPadam
  10. jam koi water resist 10bar..agaknya sama tak 10atm?

    BalasPadam
  11. Thanks for tye tips...rietta cuma taw kedalaman jerr...xtaw lgsg yg len len tu...

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...