Sabtu, 15 Jun 2019

GULAI SIAM

Assalamualaikum

Orang utara ni memang menu ruji dia gulai atau kari. Tapi wajiblah berempah. Harini aku nak kongsikan sejenis gulai juga,Gulai Siam namanya. 

Jom tengok resepi

Bahan-bahan;
2ulas bawang merah
3ulas bawang putih
2inci halia
2inci lengkuas
3-4batang serai
Segenggam cili kering
Sedikit belacan(anggaran secubit)
***kisar halus

1/2ekor ayam
5-6helai daun limau purut
2batang serai diketuk
1cawan santan
3-4keping asam keping
5-6tangkai cili padi(optional)
Sedikit gula merah
** pilihan lain : 
terung, terung pipit atau rebung(rebus)

Cara-cara;
Tumis semua bahan kisar sampai pecah minyak(kalau rajin sangat,campak je semua dalam periuk dan masak hingga didih). Masukkan ayam,serai ketuk,asam keping dan sedikit air dan renihkan. Perasakan gula garam,masukkan daun limau purut dan cili padi. Korang boleh masukkan salah 1 bahan pilihan samada rebung,terung panjang atau terung pipit. 


Gulai aku tak ada sayur..nak sedap lagi tambahlah bahan yang aku sebutkan di resepi tu. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...