Isnin, 29 Oktober 2012

CARA BUAT DURIAN CREPE

Assalamualaikum..

Durian Crepe...Durian Crepe..Durian Crepe..

Tetiba aje Durian Crepe jadi kegilaan..tetiba aje resepi baru ini muncul. Siapa yang mula-mula mencipta Durian Crepe ni pun aku tak tau. Tahniah kepada penciptanya. Durian Crepe jadi fenomena luar biasa. Sungguh berhantu.


Maka aku pun nak berkongsi cara nak buat Durian Crepe ni.

CREPE:
Bahan-bahan :
250 gm tepung gandum
3 biji telur
500ml santan (lebih mudah gunakan Santan kotak 400ml campur air 100ml)
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh pewarna (ikut suka korang..kalau guna kuning takkan jadi merah pulak kan??)

Cara-cara;
Campurkan semua bahan dan blender kemudian tapis.
Panaskan pan atau kuali yang leper dengan api yang kecil..ratakan sedikit minyak.
Tuangkan 1 senduk adunan dan ratakan hingga menjadi crepe 
Tak perlu dibalikkan dan biar permukaan atas kering..angkat dan biarkan sejuk
******

DURIAN FILLING
Bahan-bahan :
1 cawan Non Dairy Whipping Cream (pukul hingga kental)
Isi durian secukupnya (ambik isi aje..bijinya korang boleh semai hahah)

Cara-cara ;
Bentangkan 1 keping crepe
Letakkan Whipping Cream di tengah-tengahnya
Letakkan isi durian
Tutupkan semula dengan Whipping Cream
Lipat crepe dan simpan dalam peti sejuk
*******


Cara nak buat aku dah bagi...kalau nak senang lagi..korang BELI! kan senang..boleh terus makan!

Apa-apapun..sebenarnya aku hanya mampu tengok tengok aje crepe ni sebab..??? AKU TAK MAKAN DURIAN..hohohoho... Adeuss!!!


Untuk resepi Durian Crepe Custard Filling boleh tengok kat sini -->DURIAN CREPE CUSTARD FILLING

P/S : Resepi di atas tiada kaitan dengan mana-mana PENIAGA kek dan seumpamanya.


40 ulasan:

  1. saya dah berkali2 oder durian crepe ni, hehe, kalau nengok kan resipi memang cam senang boleh sangat nak buat tapi malas nak remeh2, haha

    BalasPadam
  2. Assalam PB..dah banyak kali jugak acik tengok tapi belum pernah rasa..yang empunya no.telefon tu tinggal dimana ye PB dekat ke dengan tempat acik seremban..kalau dekat boleh order untuk merasa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Acik..tuan punya no tu dok kat sg.petani..hihihi

      Padam
  3. suka sangat sbb ada durian.. masukkan dlm freezer, potong & makan mcm aiskrim :P

    BalasPadam
  4. ramai org bercerita psl makanan niii...

    BalasPadam
  5. Nampak macam senang, tapi tak tau lah kalau buat jadi susah.. ;)

    TQ syer resepi :D

    BalasPadam
  6. Ermmmm, niat di hati nak try..tp nnt sudahnye mesti beli jugak...;)

    BalasPadam
  7. waahhh macam menarikk je...mahu try lah...suami suka durian hehehehhe...saya ada buat entry giveaway....sila check out my blog....

    BalasPadam
  8. Hahahaha! Tang biji tu mmg kelakar! :D

    Heboh sana-sani org cerita durian crepe! Adoi! Mana nak cekau durian kek sini...huhuhuuu... buat strawberry crepe pun boleh kot...hiks ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau strawberry crepe tu jadi nak skit leh?

      Padam
  9. sy dh repeat order byk kali di durian crepe ni.. sy tak makan durian, tp benda alah ni leh plak masuk mulut.. dsebabkan sgt suka, so sy akan buat sdr mengikut resepi PB.. x menahan nk membeli jer.. mahal.. 6 ketul 7x5cm RM10.. klu wat, leh melantak sampai lebam.. kikiki.. TQ PB 4 the simple resepi.. harap menjadila hendaknya..

    BalasPadam
  10. laaa..akak tak makan droyan..ingt akak yg buat..hehe

    saya pon blom merasa lagi. ghasanya beli lagi senang kot.bila dah jemu beli, boleh la mentry buat pulak..kih..kih

    BalasPadam
    Balasan
    1. doyan x mkn tp tempoyak..mkn pulak hihihi

      Padam
  11. Balasan
    1. klau buat kecik2 dpt byk..klau buat besar2..dpt sikit..hihi

      Padam
  12. bp ketul leh dpt gne resepi ni ?

    BalasPadam
  13. kecur air liur,klu jual depan rumahkn senang,blh terus beli...

    BalasPadam
  14. kecur air liur..tau x de jual kat mana area klang....

    BalasPadam
  15. nk copy resipi ni bleh x tuan empunya....

    BalasPadam
  16. salam tuan empunya..bleh ke kite nk mitak resipi ni..nk try buat...da penah mkn sedap...mmg antu durian..

    BalasPadam
  17. ak pernah try rasa lg... warna terang2 ni den tak suko.. banyak sgt pewarna masuk dlm badan kang

    BalasPadam
  18. terima kaseh ye... saya memang dah lama cari resepi nie

    BalasPadam
  19. Tak pernah rasa lagi. Tapi nampak sedap. Mohon share =D

    BalasPadam
  20. salam...nak resepi ni jugak boleh tak??cam sedap n senang jer nak buat...

    BalasPadam
  21. nak mintak resepi ni jugak boleh tak??

    BalasPadam
  22. SDPPPPPPPPP..LEBIH DARI DURIAN BIASA...

    BalasPadam
  23. Sedap yer. Hmm.. aku ingat kain aje yg crepe.Durian pon di"crepe" jugak...

    BalasPadam
  24. maaf,,,,tumpang tanya kalu yang dah siap ader jual di mana ..??? n krazycakes ni kat mana kedai ..??

    BalasPadam
  25. Maaf ak tumpang tanya,,,,mana nak beli ,,,,kedai kazycakes kat mana,,,?

    BalasPadam
  26. Salam PB...saya dh try buat n jadik plak w/pun ke hulu ke hilir cari non dairy whipping creme yg ada tanda halal...alhamdulillAh..pd kwn2 yg nk cuba tu pastikan adunan crepe tu cair n tidak tebal kulitnye sb nnt tekoyak bila nak lipat...nyummmmyyyy...;)

    BalasPadam
  27. kalu guna tepung kastad xpe?? ganti ngan wipping cream 2??

    BalasPadam
  28. salam...kalau kita guna kastad..xguna wippingcream??? ok x??

    BalasPadam
  29. empunya diri dok d sg petani?? saya pun dok d sg petani juga...boleh kita kawan kawan

    BalasPadam
  30. assalam....empunya diri dok d sg petani??? saya pun dok d sg petani juga boleh la kita kawan kawan ye

    BalasPadam
  31. nape whip cream sy pukul tp xkental2?sedeyyy....

    BalasPadam
  32. dah try buat. tapi hasilnya tak jadi gemok2. penyek semacam. heheee

    BalasPadam

SILA TEKAN KEYBOARD ANDA UNTUK MENULIS. :p

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...