Jumaat, 5 Oktober 2012

CARA MENJAHIT MANIK - PERALATAN

Assalamualaikum.

Nak jahit manik mesti kena ada perkakasan yang cukup. Sebelum jahit..pastikan korang ada semua ni. Guna peralatan yang betul. Macam nak masak la jugak.. Contohnya kalau nak  masak kari, takkanlah nak tumis dalam kuali. Boleh juga tapi tak kena gaya lah kalau macam tu.

So mari berkenalan dengan "sahabat-sahabat" aku yang cukup setia menemani dan bekerja dengan aku selama ini..walaupun kadang ada yang mencucuk jari, tergunting kuku dan sebagainya..

 benang nylon.

 Ada yang bertanya, aku lakar kat kain guna apa..inilah dia  Water Erase Pen. Bila kena air je dakwatnya akan hilang..penggunaan kapur adalah tidak sesuai untuk tandaan kain kalau nak menjahit manik

Jarum. Inilah yang selalu mencucuk jari aku. Gunakan Jarum Jahit Manik ye..Yang aku gunakan adalah Saiz 11 dan 16. Ikut keadaan mana yang sesuai.

Ok..dah ada perkakasan ni semua , barulah senang kerja-kerja menjahit.. Untuk itu..silalah tunggu esok. Ada lagi sambungannya. Pada yang berminat bolehla tunggu..pada yang tak berminat..i am sorry la ye. Aku takde ceirta menarik untuk dikongsi. Kalau ada nanti aku ceritakan. Adeuss!!!


13 ulasan:

  1. like2...like... kongsi la kedai2 yang jual manik dan altan yang murah2 plk...

    BalasPadam
    Balasan
    1. allene..kt alor star n jitra taula..tmpt lain x tau.hihi

      Padam
  2. jahit manik pun ada jarum khas ye...ingt guna jarum biasa blh.hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. aishah..klau jarum jahit biasa yg dlm bekas bulat tu..kurg sesuai sbb hujung dia besar..manik lubangnye kecik..

      Padam
    2. baru saya tahu....terima kasih..:)

      Padam
  3. Sis, nak tanye, benang nylon tu boleh masuk tak kat jarum yang saiz 16? atau pun sis pakai benang khas jahit manik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. emma.saiz 16 jarumnye pjg. .bdn jarum sma je besarnye

      Padam
  4. Entry ni la yang dinanti2kan daripada PenBiru. Camtu rupanya pen tu. Dia pun ada mcm2 warna jugak ke? Apa beza benang nylon dgn benang biasa?

    BalasPadam
  5. Saya tak minat jahit, tapi minat tengok hasil jarijemari mereka yang kreatif seperti PB. Terima kasih PB

    BalasPadam
  6. ye.pen tu ada mcm2 warna.mcm2 jenis.benang biasa pn bleh guna tp kna buat 2lembar.benang nylon pun lebihkurg je

    hjh...thnks..

    BalasPadam
  7. As salam... mana nak beli pen erase tu cik PB?? dah lama nak beli.. tapi xtau nk cari kat mana...

    BalasPadam
  8. As salam... cik PB, nak tye la.. mana nak beli pen erase tu ye?? dah lama nk beli, tp xtau nk cari kt mana..

    BalasPadam
  9. SALAM..PB..SAYA MAS SITAH DARI KUCHING SARAWAK... PB..apa yg semua PB letakkan dalm nie gambar2 dan hasil kerja mmg betul2 belaka..saya dah 4 tahun serius dalam bidang nie sampai sekarang cuma dulu hanya fokus pada manik pengantin jer... sejaj 2009 saya beranikan diri ambil tempahan baju pengantin... ALHAMDULILLAH...ALLAH MAHA PEMURAH... semakin banyak pelanggan... ada yg berulang2.. kat sarawak nie kadang saya tertipu juga... saya pernah beli yg mahal mmg berkilat... berat... dan lubang perl 2 pun... kecik... alih2 terkopak... nak tau x harga 1 pek kevik kat sarawak nie... RM 22 rgt..hati mmg rasa marah... dah dibeli bila nak cuba..!! hancur... sebenarna setiap yg berniaga manik ni jugak permulaan nya teramat rugi... pengalaman saya... bermula dari RM 160 rgt... modal sehingga mencecah 5 ribu...(saya simpan resit2 pembelian dari tahun ketahun... dan saya senaraikan ..totalkan habil berapa wang saya keluarkan...) itu pun ada rezeki saya beli dan terus membeli manik2... labuci2... benang... dan jarum... kerana bila nak menjahit manik nie... pelbagai bentuk rupa... saiz dan warna... harus dibeli... bersesuaian dgn apa yg di minta pelanggan...

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...