Jumaat, 26 Oktober 2012

KORBAN & PENGORBANAN

Assalamualaikum..

Salam Aidil Adha..

Hari ini agak sayu hati aku tak seperti tahun-tahun sebelumnya. Tak kira walau apa jua raya, biasanya akulah antara yang sibuk memeriahkannya di rumah emak. Kegembiraan berhari raya hanya berlaku pada Aidil Fitri lalu..

Tidak perlulah aku jelaskan kenapa. Tapi rutin itu telah berubah hari ini.

Tahun ini juga, alhamdulillah..aku berjaya buat korban buat pertama kali dalam hidup aku dengan menggunakan duit simpanan aku sendiri yang aku peroleh dengan hasil usaha dan titik peluh aku..Semoga Allah memberkati rezeki dan korban aku itu. Tapi aku tidak buat kenduri, cukuplah dengan hanya sedekahkan daging korban itu kepada orang. Terpulanglah pada orang nak masak apa. Itu lebih afdal.

Pada aku..semua orang mampu buat korban jika betul-betul ikhlas dan bertekad. Namun untuk melakukan pengorbanan, ianya mungkin agak sukar. Buat pertama kalinya aku meluahkan rasa hati di sini. Para AMT yang selalu baca tulisan aku di sini, mungkin perasan yang aku jarang sekali bercerita hal peribadi sebegini. Tapi tidak untuk hari ini.

Tahun ini..adalah tahun aku melakukan korban dan pengorbanan yang besar dalam hidup. Semuanya untuk masa hadapan dan akhirat yang lebih baik ..apapun aku redho..


Memandang gambar Kaabah..hati aku bagai dilambai-lambai..rindu untuk kesana. Entah kenapa akhir-akhir ini hati aku bagai memberontak untuk kesana..Semoga Allah makbulkan hajatku suatu hari nanti.

AMT sekalian..doakan agar aku menjadi insan yang kental dan tabah. terima kasih semua....

*sebak memandang kari daging dan ketupat pulut emak..

2 ulasan:

  1. Berkorban apa saja... Selamat menyambut hari raya korban buat PB & family.

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...