Rabu, 12 Ogos 2015

MURUKU KETAM

Assalamualaikum..

Hari ni aku nak kongsi resepi simple lagi. Orang panggil resepi ni Kerepek Ketam..tapi pemahaman aku, kerepek ni berbentuk nipis dan lebar..so yang ni aku namakan Muruku sebab bentuknya halus macam muruku.

Kali ni, MyLaling jugak yang tolong koyakkan filamen ketam sebanyak 800g.  Senang dan sedap. 

MURUKU KETAM

Bahan-bahan;
1pek 800g filamen/stik ketam
3sudu kecil serbuk cukup rasa
2sudu kecil serbuk lada
2sudu kecil serbuk kari
Daun kari atau Daun limau purut dihiris halus (mana-mana pun boleh)

Cara-cara;
1.Koyak-koyakkan filamen/stik ketam tu sampai halus. Untuk mudahkan proses koyak ni,biarkan filamen ketam pada suhu bilik.. nyahsejukkan beliau ye..kompom senang nak koyak.
2.Gaul dengan semua bahan. Boleh tambah atau kurangkan lagi kuantiti bahan ikut sesedap rasa.
3.Rehatkan sebentar (5-10minit) dan goreng dengan api sederhana.SIAP!!
*Bila muruku yang digoreng makin ringan,maka masaklah!
*Sukatan bahan ni boleh dapat 2 balang

Inilah hasilnya..dah masuk balang baru teringat nak snap gambar..bertuah betul!

Memang sedap tau. Korang mesti cuba yang ni. Senang sangat. Sejam dah siap. Sebelum raya dah tinggal 1 balang..1 balang lagi dah habis kena kebas dengan MyLaling.. itu je untuk hari ni.. Adeus!!!

1 ulasan:

  1. memang sedap...krap krup mkn muruku ketam ni...kakak ipar buat..ecah x buat..hahaha

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...