Ahad, 30 Ogos 2015

KARI ASAM PEDAS MAK NYONYA

Assalamualaikum..

Semalam aku balik dari Langkawi dengan memikul seekor ikan Tenggiri seberat 3 kg lebih..disebabkan murah, aku beli juga. Harga lebih kurang RM59 seekor..



So hari ini aku buat menu istimewa yang dah lama aku tak buat untuk Mylaling..dia pun tak pernah makan sebelum ni. Kali terakhir aku masak menu ni sebelum aku bernikah dengan suami aku..lama kan?

Inilah resepinya
Bahan-bahan;
Ikan Tenggiri (ikutlah nak kepala ke isi ke..apapun boleh)
Serbuk kari
Santan
Daun kesum
Bunga kantan
Bendi
Terung
Tomato
Asam jawa (air/pati)ikut tahap masam yang korang suka
Bahan blend : Cili kering, cili merah, serai, kunyit, halia, bawang putih, bawang merah dan belacan

Cara-caranya;

1. Tumiskan bahan blend dan serbuk kari
2. Masukkan daun kesum dan bunga kantan serta air asam jawa (untuk kuah)
3. Bila pecah minyak masukkan santan, ikan dan sayur, gula garamkan secukupnya
4. Matikan api dan masukkan tomato..siap!


Inilah rupanya..

Rasanya Masya Allah..sangat sedap..korang mesti cuba tau.. gabungan Kari dan Asam Pedas.. resepi ni aku dapat ketika menonton Dapur Nyonya di TV3 dulu yang dihostkan oleh Chef Florence Tan..

Korang mesti cuba resepi ni.ok..Adeus!!!

1 ulasan:

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...