Isnin, 24 Ogos 2015

SAGU GULA MELAKA RONA RONI

Assalamualaikum..

Pantang duduk kat rumah, ada saja yang aku nak buat, apa yang teringin nak makan, semua aku buat. Memang sah tak ada harapan nak kurus kalau macam ni.. 

Semalam aku buat Sagu Gula Melaka.. Cara akulah.. cara orang lain aku tak tahu..,tapi ni cara aku.

 Bahan-bahan;
Untuk Sagu
2 cawan sagu (boleh beli yang dah siap berwarna )
Pewarna (kalau dah beli sagu berwarna, tak perlulah pewarna ni lagi..atau kalau nak biar je warna asal sagu..lupakan pewarna ni)
2 liter air

Sirap Gula
2 keping gula melaka (boleh ganti gula merah)
1 cawan gula pasir
2 helai daun pandan
2 cawan air
Secubit garam

Susu sejat secukupnya/ nak guna santan pun boleh..tapi aku tak suka..kolesterol!

Cara-cara;
SAGU :
1. Rendam dulu sagu dalam 10-15 minit
2. Didihkan air dalam periuk, bila dah mendidih masukkan sagu, kacau sampai sagu hilang bintik-bintik putih.
3. Tuang dalam penapis dan jirus dengan air sejuk sambil kacau untuk buang kanji sagu tu.
4. Bahagikan ikutlah berapa pewarna korang nak buat. Kalau 1 je, terus masukkan sedikit pewarna, kacau rata dan tuang dalam acuan yang korang suka. Kalau tak ada acuan, tuang aje dalam bekas apa-apapun..asalkan sagu boleh membeku dan mudah nak ceduk nanti
5. Sejukkan dalam peti sejuk ye.. (bukan kat tempat beku tau)

SIRAP GULA :
1. Panaskan air dan masukkan gula melaka, gula pasir , daun pandan dan secubit garam. Kacau sampai gula larut. Masak hingga pekat.
* Kalau guna gula merah,larutkan dulu dan mesti tapis kemudian baru campur gula pasir dan yang lain-lain..sebab gula merah ni kadang-kadang banyak makhluk asing.huhuhu

Siap aje semua ni, keluarkan sagu dari acuan, letak dalam mangkuk yang sesuai, tuangkan susu sejat dan sirap gula..nak bagi best lagi, tambah ais kiub..perghhhh.. syok tak terkata



Ini Sagu Gula Melaka aku..dah ceduk masuk kemulut baru teringat nak snap gambar..sabor je lah..

Ok..selamat menyagu lah ya.. Adeuss!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...