Khamis, 27 Ogos 2015

INI CERITA AKU..

Ini aku masa di tingkatan 4, Sekolah Menengah Vokasional Sg.Petani 2, tahun 1996

Kisah ini kisah aku sendiri. Masih terkenang lebam birat bahu sebab gendong beg berat sorang diri masa masuk asrama dulu. Masih terasa sakit jari tangan jadi genting biru sebab jinjing baldi yang penuh barang. Daftar skolah sendiri. Daftar asrama sendiri. .Masih aku ingat wajah arwah Kak Ri yang sambut aku di pintu dorm tercengang bila dia tanya,mana beg aku? Aku kata beg ada kat dewan. Dia tanya lagi mana mak ayah? Aku kata aku mai sorang dengan teksi..ternganga Kak Ri pandang muka aku(Al-fatihah untuk arwah Kak Ri)..dah la dari dewan besar pi kelas di tingkat 2, pastu pi dewan makan..menapak pulak pi blok F,patah balik pi dewan besar ambik beg sorang2.. kalau dihitung hari itu berbelas2 kilometer aku berjalan..(ex VSP2 taulah macamana jarak tu)
*tulis takat ni pun dah setimba airmata aku pagi2 ni..


Masuk bilik asrama, aku tengok kawan2.. ada yang mak tolong kemas katil,ayah tolong kemas loker..lepas siap semua depa p shopping sampai ptg..aku? Hanya mampu tengok sahaja..

Mujur K.Fizah  tolong aku pasang cadar sebab nampak aku terkial2 nak pasang cadar tak reti..dan k.Umey tolong aku susun barang dalam loker .(terimakasih kekanda ku berdua)..ingat sampai mati jasa depa..siap semua..aku hanya mampu tersandar di pintu loker sambil tengok orang..terpandang loker org penuh berisi mcm2 makanan..loker aku? KOSONG! Hanya orang2 tertentu saja yang tahu apa yang ada dalam loker aku..aku tak pernah biar loker aku terbuka sebab aku malu dengan kawan2 dan aku tak nak orang tahu aku dalam kesusahan.
*tambah setimba lagi airmata


Tiap minggu orang pi outing beli macam2. Kawan aku Manja tanya aku..tak mau kirim ka? aku kata..tak tau nak beli apa.. sorry Manja aku bohong hang. Bukan aku tak tau nak beli apa..tapi aku tak dak duit! Dalam dompet aku ada sekupang time tu. Dok asrama kena pakai t-shirt putih kalau nak keluar ..aku tak dak..skali lagi K.Umey jadi penyelamat..dipinjamkan baju dia kat aku..lama2 dia bagi terus kat aku(baju tu ada lagi tau kak..ana simpan sampai hari ni!). Pada yang tak outing..masing2 pakat tunggu mak ayah mai.. bawak makan2 berkelah diluar blok..aku? tengok sajalah org makan. Seingat aku selama 2 tahun aku di asrama, 3 kali saja mak abah aku mai tengok aku
*setimba lagi airmata


Percaya atau tidak, selama 2tahun di asrama aku tak pernah makan dikantin. Kawan2 ajak..aku kata aku tak boleh makan pagi..nanti aku sakit perut (sorry kawan2..aku tipu hangpa lagi..aku bukan sakit perut..tapi aku ikat perut). Duit yang aku ada hanya cukup untuk tambang balik kampung bila cukup minggu. Aku hanya beli buku rujukan SPM, 4bulan sebelum exam..itupun sebab duit biasiswa masuk..kalau tak..aku tak tahu apa itu buku rujukan! Aku tak pernah tau apa itu kelas tuisyen. Mujur zaman asrama ,kat skolah ada kelas prep siang dan malam..dan kelas flexi...Aku bukan macam orang lain..dari UPSR dah ambik tuisyen luar..PMR apalah lagi..tuisyen bagai nak rak..tapi resault tak jugak2 gempak..Walapun tanpa tuisyen luar,Alhamdulillah..SPM dapat jugak Pangkat 1.
*the next setimba airmata


Paling aku susah hati masa asrama dulu ialah..masa nak buat party dorm..aku cukup susah hati..semua sepakat nak makan itu ini..paling special nak makan KFC..takkan aku sorg tak setuju..mujur duit biasiswa jugak yang membantu..kawan2 tak pernah tahu dan aku pun tak pernah cerita, yang aku tak mampu..hidup mereka tak sama hidup aku. Mak ayah depa makan gaji..mak abah aku cakar pokok getah subuh2 sepiee!


Itu kisah masa sekolah.. Bila dapat kerja..seperti biasalah..aku sendiri jugak. Dari kedah naik bas pi KL.. Maka tumpanglah aku tidur di rumah abang pupu aku..Abg Long Amin .. (terima kasih K.Zu atas layanan baik selama k.lang menumpang disana) Dari KL naik bas depan Metro, tumpang berani orang nak ke Putrajaya untuk lapor diri..lone ronger aku haritu ditempat yang asing bagi aku..terjah semuanya sendiri di Putrajaya yang pada ketika itu perabut masih bau kedai!..rezki memihak aku,aku dapat balik kedah..mlm tu jugak aku conget balik !

2tahun aku berulang alik dari rumah di Guar Chempedak ke pejabat di Alor Setar sejauh 38km sehala dengan motor.. lepas tu baru baru merasa beli kereta. Pun dengan duit sendiri. Budak sekarang, baru masuk U pun dah bawak kereta..hebat sungguh depa.

Itu cerita aku kalau nak tulis semua..3hari 3malam tak habis..apa yang aku nak kata disini..semua ini berlaku sebab mak abah aku orang susah.Ada yang hairan..kenapa aku terpaksa hidup macamni..di mana mak abah aku? Takkan depa x ambik tau langsung hal aku? jawapannya ya! mak abah aku orang susah..dan mak abah aku x pernah nak manjakan aku adik beradik. Semuanya kena belajar buat sendiri. Inilah hakikat.Dulu memang aku terasa sedih sangat.hidup aku macam org yg x ada mak ayah...tapi lama2 aku anggap itulah takdir aku. Dan aku banyak berdikari ,tak dimanjakan langsung dengan kesenangan.


Budak2 sekarang ,bukan takat masuk sekolah..nak lapor diri masuk kerja pun,sekampung ikut teman..Memang aku mengaku aku cemburu..sebab aku tak merasa semua tu .Dan sebab itu jugaklah aku tak pernah biarkan anak saudara aku Zack Eppy yg hilang kasih sayang ibubapa, keseorangan (eppy..jangan pernah merasa diri diabaikan..selagi lang hidup, lang ada untuk hang)


Alhamdulillah..berkat kesusahan lalu..aku jadi dan aku ada apa adanya sekarang..walaupun tak mewah tapi cukup serba serbi. Semuanya yang aku ada harini hasil usah titik peluh sendiri.Aku biasa hidup susah.Aku dah lali dengan semua tu.

Jgn anggap kita saja yang susah..ada yang lebih susah lagi
Jgn terlalu manjakan anak2..kelak nanti depa tak tau berdikari
Jgn terlalu mewahkan anak2..ajarlah depa usaha sendiri


Panjang cerita aku pagi ni.cerita bersama bertimba2 airmata...dan inilah kisah aku. Kalau nak baca..bacalah.. Tak baca pun tak apa..aku tak kisah.. ambik pengajaran dan bersyukurlah hangpa tak dilahirkan sebagai anak orang susah!

*silakan share jika ini mampu jadi teladan dan pengajaran

4 ulasan:

  1. boleh buat tauladan untuk semua..tumpang sedih gak baca pagi-pagi ni..semoga diberkati Allah

    BalasPadam
  2. Entri ini mampu mengundang airmata kakak. Sesungguhnya kita lebih kurang sama. Kakak juga lahir dari keluarga yg sangat miskin. Bayangkan bapak kakak punya 8 anak sekolah semua menyara dgn hasil kebun kelapa, nenas dan getah. Kami sekolah tak bawa duit tapi bawa lempeng kelapa. Betul kisah sekolah rendah kita lebih kuran sama:(

    Alhamdulillah sekarang bapak kakak dah mampu senyum goyang kaki - semua kebun upah org buat. Bapak kakak dah jadi boss sekarang ni:)

    BalasPadam
  3. wah mengimbas kenangan silam PB hari ni, setiap yang berlaku ada hikmah yang kadang kala kita tak ernah sedarinya :)

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...