Selasa, 11 Ogos 2015

KUIH SIPUT CIK ABANG

Assalamualaikum..

Habis dah cerita manik..harini cerita kuih pulak. Inilah kisah aku..35tahun hidup ,ini kali pertama aku buat kuih raya.. itu pun sebab MyLaling (incik suami)..aku beriya-iya nak tolong..konpius jugak aku..ye ke dia boleh tolong dan buat kuih raya?? .. Kata orang belum try belum tau.. ada dasar semangat yang MyLaling bagi tanpa berbelah bahagi..sanggup jadi tukang tolak troli untuk beli barang ..maka kuih pertama aku buat untuk raya tahun ni adalah Kuih Siput..

Kisah membeli perkakas dan bahan..ada DISINI

Aku seumur hidup tak pernah buat, aku tak pandai nak gentel siput tu..tapi MyLaling kata dia pandai..oklah..aku cuba. Menggunakan resepi gerenti jadi..

Inilah bahan-bahannya;

KUIH SIPUT CIK ABANG

Bahan-bahan;
5cawan tepung gandum
1biji telur
1/2cawan margerin
1 1/2 sudu kecil serbuk jintan manis
1sudu kecil serbuk jintan putih
1kiub pati ayam
3sudu besar serbuk cili
3sudu besar serbuk kari
1/2cawan udang kering(kisar-lebih udang lagi sedap)
Serbuk daun kari(jika ada..aku guna daun kari untu goreng terus je)
Santan (untuk menguli)

Cara-cara;
1.Satukan semua bahan, masukkan santan sikit demi sikit dn uli hingga lembut dan tak melekat di jari
2.Gentel siput dan akhir sekali goreng bersama dun kari hingga masak...SIAP!!
*sukatan tu boleh dapat 2 balang
*masa goreng , gunakan api sederhana dan bila warna dah kekuningan , gaul terasa siput tu dah keras,maka masaklah ia..

100% hasil gentelan siput MyLaling..huh..tak sangka dia pandai

Siap digoreng.

Kenapa aku namakan kuih siput ni Kuih Siput Cik Abang? sebab suami aku yang siputkan semua tepung. Aku tukang uli dan goreng je..huhu.(tolong jangan fikir lain ye!).Itu aje resepi gerenti jadi dari aku. Adeuss!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...