Rabu, 13 Jun 2012

CARA JIMATKAN BATERI ANDROID

Assalamualaikum..

Aku nak kongsikan satu artikel yang aku baca dalam  akhbar semalam. Artikel ni amat terpencil dan mungkin ada yang tak perasan. Bila aku baca, aku rasa baiklah aku kongsikan dengan korang yang belum baca.

Ya..entri hari  ni berkenaan cara untuk menjimatkan bateri Android. Aku yakin sekarang ni memang ramai yang guna smartphone. Aku je masih guna Nokia Sabun bertaraf zaman jahiliah.


Nah..ini caranya bagaimana nak jimatkan bateri smartphone korang..

  1. Pastikan kongfigurasi fungsi pengundian atau pengemaskinian status pada aplikasi pesanan seperti Facebook, Twitter, e-mel dan lain-lain dalam mod manual.
  2. Nyahaktifkan fungsi aplikasi Adobe Flash. Sekiranya ada aplikasi ini, ia akan memuatkan seberapa banyak komponen aplikasi ini yang berada dalam sesebuah laman web. Ini akan menyebabkan penggunaan bateri telefon meningkat.  Masalah ini boleh dikurangkan dengan konfigur fungsinya kepada atas permintaan atau on-demand seperti berikut:,  Menu > Settings > Enable Plug-ins  dan klik On Demand
  3. Sentiasa kemaskini sistem Andrid dan aplikasi telefon pintar yang digunakan kerana ia akan menjimatkan bateri. Ia boleh dicapai di Google Play > My Apps 
  4. Kurangkan kemaskini secara automatik bagi sesuatu perkara yang menggunakan funsi RSS Feed.  Ia boleh dikonfigur mengikut kesesuaian kerana penggunaanya yang kerap membuatkan jangka hayat sesuatu bateri itu menurun.
  5. Sentiasa melihat kepada kekuatan signal rangkaian yang diperolehi oleh telefon pintar itu, Ini kerana semakin lemah signal rangkaian atau frekuensi, maka telefon pinta itu akan memproses dengan lebih kuat untuk mendapatkan frekuensi tersebut. Oleh yang demikian, jangka hayat baterinya juga akan menurun.
  6. Dalam sistem Android, boleh dikenal pasti aplikasi mana yang menyebabkan penggunaan bateri yang tinggi atau terlalu keran. Sila pergi ke Setting > About Phone > Battery Use. Dengan maklumat ini, anda boleh mengurus penggunaan aplikasi dalam telefon pintar tersebut.
  7. Matikan segala fungsi-fungsi telefon pintar yang penting atau tidak diperlukan sentiasa seperti funsi LTE, GPS, Wi-Fi dan Bluetooth.  Ini kerana sekiranya ia tidak digunakan dan terdedah kepada sambugan-sambungan tersebut, telefon pintar akan beroperasi dan menyebabkan kehabisan sumber tenaga bateri.
  8. Konfigur kecerahan paparan skrin secara automatik mengikut kegelapan setemapt. Tutupkan fungsi kecerahan paparan skrin tersebut adalah lagi baik untuk penjimatan penggunaan bateri.
  9. Buang segala aplikasi hiasan yang ada pada muka utama skrin telefon bimbit termasuk live wallpaper. Pemprosesannya memerlukan sumber tenanga daripada bateri.
Pengurangan penggunaan aplikasi-aplikasi yang dicadangkan tersebut juga perlu sesuai dengan penggunaannya bagi sesetengah individu. Jadi sila buat semakan dan pengurusan yang betul. Setiap model Android ini juga ada dibuat pengujian dari segi penjimatan tenaga baterinya oleh pihak pengeluar atau pihak ketiga.

*Artikel Sembang ICT bersama Frikhan

Kekalkanlah kehenseman Android anda seperti gambar di atas..jangan biarkan ia jadi seperti di bawah ini

|
|
|
|
\/


So pada korang yang menggunakan smartphone, bolehla guna tips ini..ok..Adeus!!!

13 ulasan:

  1. terimakasih... byk info dpt melalui entry ni

    BalasPadam
  2. Tenkiu...tenkiu. Bateri android mmg laju je habis terutamanya kalau ada internet. Ni nak try godek setting yg PenBiru bagi kat atas tu utk turn off yg mana2 patut.

    BalasPadam
  3. kesian tengok gambar yang palin bawah tu..

    android meningkatkan bil api kat rumah ;p

    BalasPadam
  4. xtau pasal android ne.. sebab blom memliki lg teknologi canggih ni.. tp selalu gak denga rmember merungut pasal bateri :)

    BalasPadam
  5. assalamualaikum pen biru....menarik info ni tapi pada yg ada android boleh kongsikan tips2 ni yer...:)

    BalasPadam
  6. teman cuma ada pc gabaks jer...hp plak cap ayam :)

    BalasPadam
  7. ewahhh..info terbaek tu...nnt beli sebijik ea PB!

    BalasPadam
  8. bagus tips ni..iphone saya pon selalu cepat habis bateri

    BalasPadam
  9. hehee henpon saya cap ayam je..;)

    BalasPadam
  10. android best..tapi jarang sy update application tuh..haha..nice tips..

    BalasPadam
  11. dah ikut tips yg u bg ni tp masih x de perubahan pun!tiap2 hari kena charge..huhuhuhu..i pakai samsung wonder

    BalasPadam
  12. Bagus jugak tuh. hmm..rasenye nk tiru gaya cam kat ataslah.. ;-)

    BalasPadam

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...