Isnin, 12 Ogos 2013

PANCURAN METEOR PERSEID

Assalamualaikum..

Jarang kita dapat saksikan fenomena alam yang istimewa begini. Fenemona hujan atau Pancuran Meteor Perseid berlaku apabila bumi melintasi laluan komet  Swift Turtle yang mempunyai diameter nuklues lebih kurang 26 kilometer .



Apabila komet semakin menghampiri matahari, ia juga akan melintasi orbit bumi dan meninggalkan debu-debu komet sepanjang perjalanannnya. Pancuran yang bercahaya itu terhasil apabila debu-debu komet tersebut  terbakar ketika memasuki atmosfera bumi.


Pancuran meteor Perseid ni anatara yang paling menarik kerana cahayanya terang dan boleh dilihat dengan mata kasar di kawasan lapang. Bagi yang berminat untuk melihat keindahan ciptaan Allah ni, bolehlah menyaksikannya  selepas bulan terbenam iaiatu bermula jam 11 malam ini hingga subuh hari Selasa.


3 ulasan:

  1. assalamualaikum pen biru....jom kita tunggu malam ni yer...:)

    BalasPadam
  2. kalau ada rezeki, mesti nampak kan...inshaAllah saya nak tunggu la

    BalasPadam
  3. Dh lamer xtgk meteor shower....dulu tgk geminide klu xsilap rietta...mmg best sgt....mlm nie mungkin keciwa....sebab langit xbetul betul gelap, dek keran amsih ramai yg maen mercun...huuhu....rietta blom pernha tgk perseid...

    BalasPadam

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...