Khamis, 1 Ogos 2013

ROADBLOCK DAN JAMMED

Assalamualaikum..

Ogos..bulan yang ku nanti setiap tahun..kenapa? nanti aku ceritakan..

Sekarang sudah masuk musim perayaan. Bila musim perayaan , sudah pastinya akan jammed..bukan setakat jalan bandar..jalan kampung pun boleh jammed.

Yang aku nak kongsikan ni bukanlah kisah raya tapi kisah roadbloack (sekatan jalan raya ) dan jammed. Perasan atau tidak..di Malaysia ni jika jammed hanya berpunca dari 3 sumber(yang paling popular). Kemalangan (sebab rakyat Malaysia suka tengok kemalangan).. Lampu isyarat rosak  dan yang paling sakit hati adalah roadblock. Bukan aku marah polis..tak. Aku faham mereka sekadar melaksanakan tugas dan arahan pihak atasan dan percayalah..dalam 100 orang polis, mungkin sorang dua aje yang suka buat roadblock.( korang ingat diorang suka sangatlah berjemur tengah panas ke..tengah hujan ke..tengah malam ke)..

Bagusnya roadblock ni dapat mengesan pesalah jalanraya. Saman!. itu yang selayaknya. Tapi yang tak bestnya adalah bila ada roadblock mesti jammed. Kenapa?

Sebabnya, dari jalan 4 lorong..akan jadi 1 lorong. Betul tak? So aku nak kongsikan mekanisma roadblock yang tak  menyusahkan orang ramai dan memudahkan kerja polis.. 

Gambar dibawah adalah perbezaan roadblock di luar negara dan di Malaysia yang aku dapat dari fb..




So..kepada PDRM.. harap-harap lepas ni bolehlah ceduk idea roadblock macam ni. Kalaulah masa roadblock tu ada yang sakit perut nak cirit birit ke..nak terkucil ke..tak ke boleh terlabur dalam kereta kalau dah berjam-jam jammed..boleh juga mengundang kerosakkan kereta bila jammed terlalu lama(siapa yang nak bayar ganti rugi)

Sesekali pihak PDRM kena ambil perhatian juga atas cadangan dan pendapat orang ramai selagi tak menyalahi undang-undang.

Apapun..selamat meamndu pulang ke kampung.. Berhati-hati di jalan raya.

5 ulasan:

  1. Assalamualaikum
    Salam ramadhan ke 23
    singgah sini pagi ni :)

    BalasPadam
  2. assalamualaikum pen biru...slm ramadhan dah lama x jenguk ke sini...;)

    BalasPadam
  3. hah setujulah kak. kadang2 memang sakit hati tgk dorang buat roadblock. dh mcm tak profesional n dah susahkan manusia lain. yg buat checknya sorang dua je. yang berdiri terjegat tu reramai. fungsi ? jadi tiang je..

    BalasPadam
  4. dah lama tak singgah..selamat berpuasa penbiru..

    BalasPadam
  5. ha ah.. kta kalau jem tu, kalau x exident, mesti roadblock. kan bagus kalau roadblok banyak lane mcm tu...

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...