Khamis, 19 November 2015

AUTUMN DI KOREA - PART11

Assalamualaikum

Day 5..hari terakhir di Korea.

Lepas sarapan apa yang patut, aku dan Iera keluar pusing2 buat kali terakhir sekitar hostel. Mana tahu jumpa apa2 yang menarik.

canggih macam mana pun negara orang, wayar letrik tetap berselirat!

Kami bergerak meninggalkan Hostel di Shin Chon pada pukul 9 pagi. Menunggu bas untuk ke Incheon International Airport. Bas tiba pukul 10 . Ambil masa sejam lebih untuk sampai ke airport.

tunggu bas disini

Lebih kurang pukul 11.30 tiba di airport. Untuk makluman korang, kalau beli tiket Air Asia ke apa ke..dan kalaupun dah check-in awal2 kat rumah..korang tetap kena check-in di kaunter. Setiap orang dia nak tengok muka.

bording pass ini aje yang laku ye..

Info penting juga, kalau beg korang (luggage) lebih 7kg (untuk AirAsia) pun jangan risau, diorang tak lorat sangat pun. Asalkan jangan bagi yang di kaunter check-in tu nampak beg korang. So aku dan Iera sorok2kan beg tu .  Melainkan beg yang korang nak drop (yang beli baggage tu). Kalau beli 20kg..jangan lebih. Kang kena bayar tak pasal2 jer.

Untuk check-in pun ambik masa. Segala botol berair semua kena buang sebelum masuk ke tempat pemeriksaan Kastam. Seterusnya ke pemeriksaan Imigresen (biasa je tak seketat kastam yang banyak songeh tu.. losyen Herba Mustajab Cili aku ada pada Iera..tinggal sikit je pun, tapi si kastam tadi nak ambik jugak. Ambiklah..tapi kalau dia ambik dari aku sendiri, nak je aku kata.. " this is lip gloss..it can make ur lips more red. u should try this at home!".. Biar dia menggelupur . Padan muka. Bukan takat mulut, habih merah 1 kepala!

Itu kisah dengan Kastam Korea yang songeh cam hampeh. Time nak masuk ok..tapi time nak balik ni memang menyampah betul aku.. So korang kena beware lah dengan diorang ni. Benda yang bukan liqiud pun dia tak bagi lepas..padahal lepas dari situ , berlambak2 kedai jual air minum lah apa lah..berliter2 bawak naik flight pun takde masalah.

Flight aku pukul 3.30petang. Siap body check semua lebih kurang pukul 1.30 jugak. Kami terus ke gate perlepasan..rehat kat situ dan menunggu boarding time aje..

Gate 106..hujunggggg nun..jauh gile kot

Flight dah ready

Itulah kisah pengembaraan ringkas aku di bumi Kimchi ni. Sebenarnya 5 hari memang tak cukup. Banyak tempat aku tak sempat cover. Banyak Muzium yang aku tak terjah dan banyak market yang aku tak perabih duit. Apa lagi nak ke Jeju Island..memang sah tak sempat. Nampak gaya macam nak kena datang lagi. Tapi mungkin ke Busan sebab Busan dekat dengan Jeju Island.. Insya Allah..

Sampai di KLIA terus cari makan..Nasi Paprik dan Tomyam yang dirindui..huhuhu. Perjalanan masih jauh, esoknya flight ke Alor Setar pukul 7 pagi..maka bermalam lagi di KLIA

Sebagai penutup , aku belanja gambar aku bersama kenangan di Korea..

Ini sahaja entri aku. Insya Allah jika ada kelapangan waktu aku akan menulis entri untuk tips ke Korea sebagai panduan kepada korang yang nak pergi sendiri. Tak perlu pakej. Yang penting kena berani , pandai tengok peta dan link subway. itu je. Ok..Adeus!!!

2 ulasan:

1. Bestnya! Huhu rindu nya nak ke Korea. Pergi 2x time autumn dengan winter. Miss Korea so much!

BalasPadam

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...