Rabu, 4 November 2015

AUTUMN DI KOREA - PART 1

Assalamualaikum...

Blog yang kembali bersawang nampaknya. Sekarang dah masuk November dan aku ada sesuatu nak dikongsikan dengan korang. Tahun lepas aku ada ke Bangkok. Tapi disebabkan penyakit mim alif lam sin hinggap..maka kisah pengembaraan di kota Bangkok itu terus padam..seperti padamnya gambar-gambar yang aku tangkap guna Note 1 yang tetiba rosak RAM!

Sebenarnya aku baru balik dari Korea, bercuti bersama Mylaling En.Suami dan BFF aku. Disebabkan aku tak nak terlupa lagi, maka cepat-cepat aku menulis di blog. Sementara mood masih ada.

Persediaan awal aku dah buat dengan BFF aku si Iera. Mylaling aku memang tak tahu langsung yang kali ni aku nak dia ikut aku. Last minit baru aku cakap, itupun sebab nak suruh buat passpot. Puas memujuk..akhirnya dia setuju untuk ikut.

pasport Mylaling

Siap tiket dibooking 7bulan lalu..harga oklah. Murah sangat pun tak.. Google sedikit sebanyak apa yang patut. Untuk hotel atau hostel, boleh cari di Agoda. Harga ikut bajet masing-masing.

Cabaran sebelum pergi bermula sebulan awal dari tarikh penerbangan.. semua ni berpunca dari Indon lah..jerebu punya pasal. Hasilnya, 2 hari sebelum berlepas, penerbangan dari Alor Setar ke KLIA dah dibatalkan sebab pada waktu itu jerebu di utara adalah yang tertinggi, melebihi aras bahaya (IPU 268 tak salah aku). Dan aku diserang deman teruk berserta pakej selsema batuk berhingus. Aku dan Iera akhirnya ambil keputusan untuk naik bas sebab status penerbangan malam 22.10.2015 tidak diketahui.

Sakitnya hati dengan AirAsia sebab penerbangan lain , Malindo, Mas dan FireFly awal-awal lagi dah umum dibatalkan. Dan aku bengang kenapa AirAsia tak boleh buat keputusan awal. Sedangkan pada masa itu IPU semakin naik. Ada ke patut sijaga kaunter AirAsia boleh cakap, kena datang airport dulu. Kalau flight cancel, malam nanti diorang akan bagitau. Apa gila punya AirAsia ni. Kena nak dijadikan cerita, flight cancel malam tu..mana aku nak cari bas untuk ke KL sedangkan flight ke Incheon Korea pukul 8 pagi esok. Mujurlah aku dapat tiket murah, RM36 aje. So tak lah ralat sangat, tapi Indonesial nilah punya pasal. Rosak program!

Aku dan Iera ambil tiket bas pukul 5.30 petang. Mula-mula nak naik ETS. Nak dijadikan nasib, Iera hampir bergaduh dengan budak yang jual tiket ETS di stesen KTMB Alor Setar. Biadap 1 hal. Iera nak beli tiket, dia boleh cakap dia nak pergi rehat dulu( time tu dah pukul 11.30) budak sengal tu cakap tak apa. Tiket ada 100 lagi untuk pukul 4.30petang. So, dia tak layan Iera. Terpaksa Iera tunggu sampai budak bangang tu habis rehat dalam pukul 12.30. Beratur punya beratur, sampai turn Iera, boleh dia cakap tiket 4.30 petang dah habis, yang tinggal tiket train tambahan pukul 8.30malam. Iera benganglah! Yang tadi orang nak beli, dia sibuk nak makan. Alasan tiket habis sebab 100seat tu untuk semua stesen. Iera lupa nak tengok nama budak kaunter tu. Kalau dia tau nama, memang aku nak tulis besar-besar kat sini. Dah la biadap, tak tau layan customer 1 hal, berlagak pulak tu. Sapelah yang bongok sangat ambik orang macam ni kerja.Sampah masyarakat betul!

Untuk persediaan nak "on air" 6jam 20minit nanti...aku belikan ini..
Beli kat lazada..RM12.90 aje

Duit yang aku bawak. aku tukar RM1200 bersamaan 280,000.00Won.

untuk plug, kena bawak yang 2pin macamni .

Aku sedikan converter card macamni..mudah nak refer masa nak shopping. Kerana kehebatan menteri kewangan Malaysia..maka 1000won bersamaan RM3.87.. makan tengahari paling murah 10,000won okay!!

Ini je beg aku dan Mylaling. Juga aku bawa bekal ketupat nasi dan serunding bilis, megi dan tuna spread

Naik bas dari Shahab Perdana jam 5.30 petang , sampai di Pudu hampir 11.30 malam. Dari Pudu ,kami dijemput oleh kawan Mylaling lalu dibawa ke KLIA2.. sampai disana hampir pukul 1pagi..

Malam tu kami tidur2 ayam je di dalam kawasan Gate P&Q.. lebih selesa tidur didalam..tak bising..surau dan tandas pun tak sesak.. Mylaling best je tidur sampai berdengkur-dengkur.. aku ni berkokok-kokok punya batuk. Habis Strepsil sebungkus..

pesawat ini yang membawa kami ke Korea

Masih berjerebu

Hah.lepas geram aku di entri pertama harini. Cukuplah untuk kali ini. Kisah seterusnya aku akan sambung nanti.Adeus!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...