Sabtu, 7 November 2015

AUTUMN DI KOREA - PART 3

Assalamualaikum..

Sambungan..
Perjalanan lebih sejam..akhirnya tiba di Hentian Bas Ewha Women University.. Hostel yang kami bakal berkampung selama 5 hari nanti adalah Shin Chon Hostel. Harga mampu bayar. Boleh booking melalui Agoda.

Sesuatu yang menarik perhatian aku..
Setiap gerai tepi jalan, semuanya bertutup macam gambar ni..tak kira jual apa pun. Mungkin ini syarat untuk menjaja agaknya..bagus juga. Barang jualan tak kena habuk jalan!

Dari hentian bas, kami berjalan kaki lebih kurang 5 minit untuk ke hostel. Sayangnya aku lupa nak snap gambar signboard hostel tu..

Keadaan dalam bilik. Cukup sejuk. Ketika aku sampai, suhu pada malam tu lebih kurang 12°c

Usai mandi dan solat, kami keluar cari makan. Tips nak cari restoran kat sini..jangan dicari yang ada logo halal JAKIM je..mati kebuluran la kalau macam tu. Masuk sajalah mana-mana restoran asalkan tak ada gambar sileher pendek di pintu masuk.

Carilah restoran seafood.. tawakal dan makan. Rupanya kawasan sini tak ada restoran berlogo Halal..

Kami singgah makan disini

Aku tak tahu apa nama restoren ni. Nak baca tulisan dia tu aku belum belajar..huhu Masuk dan makan juga sebab nampak ramai orang Melayu Malaysia yang tengah makan..

Ini sajian pertama yang aku bedal sampai kenyang. Yang ni free aje.Boleh tambah sesuka hati. Yang atas sekali tu Kimchi..yang ni aku tak lepas nak telan..
Yang kiri paling sedap. Kobis parut makan dengan sos epal..sedapnya mak datuk..
Yang kanan tu coleslow..biasalah..

Ini.menu malam pertama di Korea. Nasi goreng seafood. Digorengnya depan muka pelanggan..
Rasa?.. aku makan sepiring kecik je.. walaupun sotongnya fresh gile.. tapi rasa kimchi buat aku putus selera! Disini minuman percuma..air kosong!
Harga untuk hidangan ni, lebih kurang 12000Won untuk seorang..

didepan restoran yang kami makan.

Selesai makan..kami balik ke hostel. Ramai juga pelancong Malaysia di hostel ni. Cuma aku nak cadangkan, kalau korang berhajat datang sendiri ke Korea ni, tak payahla booking hostel ni. Nak makan payah..jalan turun naik bukit macam nak tercabut lutut..Entri akan datang aku akan tunjukkan kat korang, kawasan mana yang sesuai untuk menginap.

Balik ke bilik..perut lapar kembali..mujurla aku ada bawak bekal nasi himpit dan serunding.. Dan esok paginya..aku tak turun sarapan di kitchen sebab menunya dan perkakas dapurnya aku memang tak lepas nak telan. Untuk sarapan pihak hostel sediakan roti, jem, telur dan mee segera berbabi..aduh..lemah semangat aku nak makan sebabnya pinggan mangkuk dikongsi ( konsep hostel ni adalah kitchen dikongsi).. makanya..untuk sarapan.. aku bersantap dengan... MAGGI!

rendam dalam mug je ..aku tak beli megi cup sebab dari detail booking hostel katanya ada dapur..tapi tak sangka berkongsi cam apa ntah.. koman betul!

Oklah..entri bersambung lagi nanti.. Adeus!!

1 ulasan:

1. Bestnye ke Korea. Memang mencabar sikit kalau berjalan ke luar negara, selalunya part mencari makanan halal. Lepas tu menggunakan toilet awam... Huwaa suspen sangat..

BalasPadam

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...