Jumaat, 13 November 2015

AUTUMN DI KOREA - PART 6

Assalamualaikum..

Kita sambung cerita ye.

Kami meneruskan perjalanan ke Itaewon. Mengambil masa lebih kurang 1jam lebih jugakla. Turun dari Seoul Tower dengan bas, dan turun di subway dan ambik train ke stesen Itaewon.

Nampak je si Kebab ni, aku rasa lega..Alhamdulillah..ada juga makanan halal.

Sampai di Itaewon, kiri dan kanan jalan untuk ke masjid , berderet-deret restoran halal dan Halal Mart. So kepada korang yang nak berkelana di Korea ni, inilah tempat yang paling sesuai untuk korang menginap. Google dan carilah guest house atau hostel di kawasan Itaewon ni..


Penat menapak naik jalan berbukit..Alhamdulillah..nampak pintu masuk ke Masjid

Masya Allah..sudahlah masjidnya tersergam di atas bukit..aku separuh hilang nyawa nak kena mendaki lagi, Punyalah tinggi nak sampai ke masjid ni..Allah..banyak pahala aku petang tu..huhuhu

Ada sekolah agama di sini, di perkarangan masjid



Pintu masuk utama ke dalam Masjid

Ok di sini aku nak bagi panduan kepada muslimah lah ye.. Aku pun terkial-kial juga nak cari tandas dan bilik air untuk berwuduk. Berpusing-pusing mencari. Korang nampak Masjid tu kan..bilik air wanita ada di belakang masjid ni. Kena pusing ikut arah kiri gambar ni, nampak dapur masjid..jalan lagi sampai jumpa tandas dihujung sekali. Aduh!.. 

Selesai berwuduk, 1 lagi masalah nak cari tempat solat untuk wanita.. ingatkan naik di tangga depan..rupanya kena masuk bawah tangga utama tu, ada pintu masuk..

Korang nampak makcik tu..sebelah kiri tu laluan masuk untuk ke tempat solat wanita..

Melalui laluan tu ..akan nampak 1 pejabat (pejabat agama)..tengok sebelah kiri, akan nampak pintu macam dalam gambar ni..ok..masuk ikut pintu tu.

Aku sangkakan ujian habis takat tu..rupanya masuk kepintu tu, kena naik tangga 4 kali pusing bersamaan macam naik 4 tingkat..putus nyawa aku. Peristiwa ni buat aku dengan Iera tergelak dalam train sebab teringat bertapa siksanya nak sembahyang. Nak merungut pun ..ialah..rumah Allah kan..ber huhu sajalah kami..Aku nyaris2 nak sembahyang atas tangga je sebab serius dah tak larat nak panjat tangga yang tinggi tuh.


Dah sampai tempat solat..macam nak pitam rasanya..yelah..dengan tak makan lagi..ruang solat 3 saf sahaja..seperti di gambar..berhuhu lagilah aku..

Jangan risau, telekung ada disediakan. Usai solat kami pun turun dari Masjid dan mencari tempat untuk bersantap. Tekak aku dah tak boleh terima makanan Korea. Kami ambik keputusan untuk makan di Restoran Bombay Grill ni.. Halal Insya Allah..



Kami oder Nasi Beriyani Ayam (harga 10,000Won), Masala Kambing (17,000Won) dan Chicken Grill (23,000Won). 

Salad diberi percuma


Nasi beriyani sepinggan boleh syer 2 orang sebab portionnya banyak. Akibat kelaparan, tak sempat pulak nak ambik gambar. Yang atas ni Chicken Grill. Sedap dowhh

Selesai makan, kami pun berjalan2 kejab dan pukul 4.30petang bergerak balik juga menggunakan train subway. Sebelum balik, aku beli roti..harga? 6000Won..huh..so kepada korang yang nak beli makanan instant yang halal, beli la kat sini. Harga memang bapak mahal..Sabor jelah.

Akibat demam dan batuk, aku kurang minum air selama di sana. Aku beli air mineral 1liter dengan harga 2000Won.  Ingat nak makan buah untuk lawaskan apa yang patut..korang tengok harga buah dibawah ni..

Pisang sesikat(6biji) 3500Won ye..Sila darab dengan RM3.80 ye..huhuhuhu..


Ok..yang ni solusi kepada masalah penghadaman aku dan korang mesti cuba. Susu Pisang. Aku beli 2 dapat free 1 di 7Eleven. Dengan hanya sebotol, pukul 3 pagi terjaga tidur untuk lawaslah segala2nya..hahah

Penat berjalan siang hari, dan untuk malamnya, aku cuba pula Nasi Alchon ni.


Nasi Alchon. Harga 3500Won. Nasi ni terdiri dari nasi yang berpulut tu, telur mata, seawet, kobis hijau, jeruk karot dan telur salmon. Di beri jeruk timun, lobak putih dan sengkuang(ye ke..rasa macam sengkuang..tapi ntah le). Katanya nasi ni macam nasi kerabu la. Cara nak makan, gaul semua dan makan. Sekali lagi serunding aku jadi penyelamat. Nak tau rasanya macam mana? Korang pernah makan shushi? aaa,,macam tulah rasanya..cumanya nasi ni tak berbungkus dengan seawet tu..huhuh..

Suhu malam ni mencecah 4darjah..So tidurla awal..esok masih ada banyak tempat lagi untuk di jelajah..itu je cerita hari ni.. Adeus!!!






2 ulasan:

  1. Allhamdulillah.... seronoknyer sis dpt menerjah bumi allah ni... sedap makanan tu.... perut lapar makan apa pun ok, janji halal kan...

    BalasPadam

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...